Buketten som aldrig kom fram |
Världen är full av ohederliga människor. Ännu fullare av hederliga människor, som tur är! En del fulingar drar sig inte för någonting, vilket har blivit särskilt tydligt nu i corona-tider. Folk som lurar gamlingar att de kan sköta deras inköp och sedan länsar deras bankkonton, folk som utger sig vara från sjukvården och stjäl allt av värde som folk har hemma, för att ta ett par exempel. ”Slå ihjäl dem” skulle C säga, jag kanske inte vill gå riktigt lika långt. Men extra långa fängelsestraff ska de såklart ha, när de åker fast.
Våra gränser sägs vara stängda framför allt för trafik från utomeuropeiska länder. Då undrar jag bara vad alla ryskregistrerade långtradare gör på vägarna? Men de stängda gränserna tycks ha haft positiv inverkan på de östeuropeiska stöldligorna i alla fall. I kombination med att nästan alla svenskar är hemma dygnet runt har antalet inbrott minskat markant, sägs det. Inget ont som inte har något gott med sig.
Det är säkert fler än jag som gör fler inköp än vanligt över nätet just nu. Det gäller att hålla koll på vad man har beställt och hur man valt att göra betalningarna. Det är väldigt lätt att bli bortkollrad annars, till och med för en petig person som jag.
Beställde blommor till ett födelsedagsbarn på andra sidan Atlanten. Givetvis i mycket god tid. Euroflorist informerade att leverans på söndagar skulle gå bra, med reservation för att den lokala floristen man skulle skicka uppdraget till inte kunde lova söndagsutkörning. Jag skrev då att OM det inte gick på söndagen, ville jag ha leverans på lördagen. Det är liksom inte så stor vits med att få blommor efter man har fyllt år. Jag betalade i förskott och fick bekräftelse och trodde allt var frid och fröjd. Födelsedagsbarnet brukar alltid tacka artigt så när jag inte hörde något kontaktade jag hennes make. Och nej, några blommor kom varken lördag, söndag eller måndag varpå jag såklart kontaktade Euroflorist. Som svarade att man kunde inte garantera några leveranser alls på önskade dagar så vad gnällde jag om. Ungefär. Och om jag hade ”några fler funderingar” kunde jag höra av mig igen. Några funderingar var det inte fråga om och jag krävde pengarna tillbaka men fick ett ”Nej, det går inte eftersom beställningen är skickad.” För att göra en lång historia kort: Jag har fått tillbaka förskottsbetalningen från Euroflorist. Jag har däremot inte fått något svar på när de hade tänkt informera mig om att blommorna inte levererades…
Apropå blommor fick jag höra något ganska upprörande. Det lär finnas florister som satt i system att ta emot beställningar på begravningskransar och dito buketter, utan att leverera dem. I synnerhet om beställningarna kommer från personer som bor långt ifrån den plats där begravning ska hållas. Då är risken minimal att den som beställt blommorna får reda på att de aldrig levererats och floristen kan stoppa pengarna i fickan.
Sens moral: Beställer ni blommor, oavsett om det är via Euroflorist eller annan, kolla alltid med mottagaren att blommorna kommit fram!
Ett annat företag som är trist att ha att göra med är Newport. Fick ett par urflotta badlakan i present till vårt nyrenoverade badrum. Newport är inte gratis precis… Tvättade dem innan vi skulle hänga dem på plats och som tur var stoppade jag en Color catcher i maskinen. Den var väldigt blå när tvätten var klar. Color catcher-lappen alltså, inte tvättmaskinen. Inget konstigt i det, men badlakanen luddade av sig när man torkade sig på dem och torrfällde, så jag körde dem en gång till i maskinen. Även denna gång blev Color catcher-lappen rejält blå och dessutom hade blått ludd fastnat på allt det andra jag tvättade i samma omgång. Newports kundtjänst säger då att det krävs 4-5 tvättar och torktumling innan badlakanen kan användas. Dessutom ska de tvättas separat.
Alltså, på riktigt? Vad är det för himla kvalitet? Och hur oansvarigt är inte det, ur miljösynpunkt? Två badlakan i en i övrigt tom tvättmaskin. Fyra fem gånger. Och sedan torktumling på det.
Så, varning utfärdas härmed: Köp. Inte. Newport. Badlakan.
Newport badlakan efter tre tvättar |
Men men. Det är små världsliga och banala saker. Egentligen inget att bli upprörd över. Men det kändes lite skönt att bli sur på något konkret. När jag satt med min kalender häromdagen och klickade väldigt många gånger på ”Radera aktivitet” fanns inget eller ingen att vara sur på. Bara inse att jag och alla andra nu ställer in i princip alla planerade möten, resor och andra aktiviteter. Och måste hålla koll på att få inbetalade pengar återbetalade. Någon gång ska väl livet återgå till det gamla vanliga. Kanske. Det blir väl lite som när man förlorat en vän eller anhörig. Man kan inte gå vidare som om ingenting har hänt. För någonting har faktiskt hänt. Och händer. Inte vet vi när det lugnar ner sig heller.
Bra Lena och trevlig helg
SvaraRadera