Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 21 mars 2016

Mat hem - utan problem?



Idag innehåller bloggen ett rejält gnällande. På bara ett enda företag.

När jag för en tid sedan drabbades av kristallsjukan (typ som att sitta i en centrifug kan jag tänka, om jag ska försöka mig på en beskrivning) blev det förenat med livsfara att gå till affären. Tur då att vi i dessa dagar av allt fler tjänsteföretag (även om de har minskat med ca 5000 sen vi fick ny regering) kan få hjälp med både det ena och det andra.

Någon färdig matkasse är jag inte intresserad av. Därtill är jag alldeles för kräsen och kreativ. Egentligen vill jag också klämma på grönsakerna, kolla om melonen är lagom mogen och om tomaterna verkligen luktar tomat, men nöden har ingen lag. Första hemleveransföretaget jag hittade var Mathem. Som dessutom lockade med ”150 kronor rabatt till nya kunder”. Om jag nappade? Javisst.

Priserna är något högre än i affären, rent generellt, men en gång är ingen gång och det kunde vara värt de extra pengarna för att slippa bära själv. När kundvagnen var klar att betala såg det ganska dyrt ut. Åhå, expeditionsavgift 98 kronor! För order under 500 spänn. Nåja, som jag låg ganska nära den summan la jag till ett paket knäckebröd och vips var expeditionsavgiften borta. Tackar tackar.

Så till nykundsrabatten. Skrev in rabattkoden. Som inte funkade. Förvånad? Nej, det var en liten hake med den där rabatten. Förvånad? Den gällde bara om man handlade för mer än 700 spänn (eller om det nu var 750 spänn, jag och siffror…). Sicken luring, tänkte jag surt och betalade för det jag hade i ”varukorgen”. Någon leverans dagen därpå för 39 spänn gick inte heller, så jag fick ändra till leverans två dagar senare. En hundring ovanpå de extra dyra varorna tänkte jag inte betala. Basta.

Efter en stund blev jag varse inköpslistan på köksväggen. Perkele! En hel del grejor som jag hade glömt beställa. Men så bra då! Med de grejorna skulle jag passera gränsen för rabatten (och bara betala typ 50 spänn). Sagt och gjort. Upp med Mathem.se igen och lägga till varor i korgen. Väl framme vid ”kassan” igen fanns ingen plats för att registrera rabattkoden. Menförhögahelvetet, muttrade jag för mig själv. Betalade och tänkte att det där får de väl lösa i kundtjänsten i efterhand.

Om det funkade? Inte alls. Mathem.se är nämligen det enda företaget i hela världen som inte kan kreditera ett kortköp. Det bara går inte, svarade man från ”kundtjänsten”. Däremot, oerhört gentilt, har jag 150 kronor tillgodo nästa gång jag handlar. Skulle’nte tro det. Smart trick där av Mathem, men riktigt så pantad är jag inte. Några fler beställningar blir det inte. Ever.

Hur var leveransen då?
Jovars. Den var utlovad mellan kl 13 och 16. Helt okej tidsintervall och jag var ju ändå hemma och yrade. I ottan kom ett sms: ”Din leverans är beräknad till kl 13:15.” Sicken bra service tänkte jag och blev givetvis skitsur när leveransen kom en timme senare. Otroligt osmart av Mathem att skicka ut en så exakt beräknad leveranstid. Hade de hållit truten på sig hade jag blivit jätteglad när maten kom redan strax efter klockan 14…

Dessutom, jag vet att det heter isbergssallat, men antingen var det någon annan typ av is man lade huvudena på förr i tiden då sallaten fick sitt namn, eller så var det bättre kvalitet förr. Nu låg alla grönsaker UNDER påsen med djupfryst och det mesta var förvandlat till oätlig slime.

Jodå. Två gånger har jag handlat från mathem.se. Första och sista.
Ajöken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.