Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 16 december 2014

Tjurskallar

Sitting Bull

Presskonferensen på Harpsund i går. Löfven har svängt 180 grader igen. Nu är budgeten, som bara för en vecka sedan var överspelad, plötsligt gångbar igen. Vad var det jag sa? Och sen vet jag inte riktigt vad man ska likna hans märkliga beteende vid. Åsnan som stod mellan två hötappar? Hunden i fabeln som gapar över köttbenet han ser speglas i vattnet? Mest tycker jag han liknar en riktigt grinig 3-åring. Gnäller på allt och alla, skyller allt – till och med sina egna tabbar – på alla andra, och vägrar lyssna på folk som kan och vet bättre.
När 2% av väljarna tycker att S+MP är en bra kombo, då kör han vidare på konceptet.
När en hel radda gamla partiledare kommer med förslag som skulle kunna lösa upp till synes hopplösa knutar, då vägrar han lyssna.
När LO-basen mullrar lyssnar han inte heller.
Vem lyssnar han på? Nån inre röst? Fridolin? Några yttre intryck verkar inte gå in i alla fall.
Nyval är inte utlyst än, så han har fortfarande chansen att ändra sig. Och är det nåt han kan så är det just det. Ändra sig. Hans paradgren faktiskt.

Sen undrar jag lite över taktiken för att få igång ett samarbete. Känns lite som något en såpa-författare hittat på.
Han: Du är inte riktigt klok. Du har inga bra idéer. Du pratar bara en massa skit. Vi har ingenting gemensamt. Vill du gifta dig med mig?

Sen undrar jag också över det han säger om alla inviter till allianspartierna. Att han bjudit in till helt förutsättningslösa diskussioner, att han erbjudit ministerposter att allt bara hade varit som en enda glad operett om alliansen inte hade varit så motsträvig. Om det är sant är det bedrövligt, men tillåt mig tvivla. Pratade han verkligen med alliansen innan han bestämde sig för MP och V? Och om han bara svamlar, varför opponerar sig inte alliansen?

Björn Söder försökte blanda bort korten efter att han insett att hans åsikter – att judar, kurder och samer inte är riktiga svenskar – inte gjorde sig så bra i tryck. Åsikterna var tagna ur sitt sammanhang, försökte han med, men hur han än slingrade och hade sig så kvarstod faktum. Han menade precis det han sa. Och den åsikten kan han väl få ha. För sig själv. Har man ett uppdrag som andre vice talman och ska representera hela svenska folket, är det väl en mindre lämplig åsikt. V-kvinnan Dinamarca var morsk i talarstolen och utbrast ”Du är inte min talman” när Söder påminde henne om vad som är korrekt uppförande i plenisalen. Jag gillar korrekt uppförande och att man beter sig väluppfostrat, men just i går log jag likt elaka Måns åt Dinamarcas civila olydnad.

Nä men nog med politik. Man blir bara förbannad. De får faktiskt ta och skärpa till sig nu. Hela högen. Och fundera på vad deras uppdrag är. Egentligen. Förtroendet de fått från oss väljare att styra landet.
S-K-Ä-R-P-N-I-N-G.

Gisslandrama i Sydney i går, bombattentat mot en skola i Pakistan idag – båda med dödlig utgång. Och just nu rapporterar Expressen om bombhot på en skola i Karlskoga. Ligger i Värmland va? Bombhundar är på väg. En från Göteborg och en från Stockholm. Hur kommer det sig att det finns så få hundar i tjänst? Borde väl finnas på varenda polisstation? Milda makter så mycket snabbare det skulle gå att spåra bovar, bortsprungna barn, svarta pengar, bomber och våldtäktsmän. Varför går det så himla trögt i Sverige? Är det allergilobbyn som skrämt skiten ur alla beslutsfattare? Va?

Men nu har i alla fall Socialstyrelsen publicerat en vetenskaplig rapport om att assistanshundar är en ren besparing för alla; kommun, landsting och försäkringskassa. Men tyvärr en ökad kostnad för den som har hunden.
Färre timmar med personlig assistent, ökad livskvalitet, minskade kostnader och så vidare. Bara positivt. För alla. Jadå, det visste jag redan. På tiden att det nu är bevisat. Återstår för våra politiker att fatta också. Och det är väl inte det lättaste.

Åsa-Nisse meddelade idag att Riksbanken låter styrräntan ligga kvar på noll procent. I Ryssland är det kärvare tider, där ligger samma ränta på 10,5 procent.

Aftonbladet skriver att varannan amerikan tycker att tortyr är okej. Alltså, jag har lite svårt att tro att så många amerikaner är så gemena att de gillar tortyr. Beror väl ganska mycket på hur man ställer frågan, kan jag tänka. ”Är det okej att använda våld för att få fram information om var tvåhundra skolbarn har gömts undan?” får antagligen fler jakande svar än ”Är det okej att dra ut tånaglarna på nån för att han är soldat i tyska armén?”. Typ.

Apropå USA förresten. Undrar om hr Söder tycker att indianer är amerikaner? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.