Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

söndag 17 juni 2012

Filmväder...


"Är du en moral-uppfostrings-kärring?" undrade en anonym bloggläsare. Verkligen inte, svarar jag på det. Rakt ut i luften då, eftersom frågeställaren var anonym. Upphovet till läsarens fråga, som även innehöll kritik mot min osakliga argumentation, var mitt inlägg om den nya sjöfyllerilagen. Jag hade mage att tycka att man gott kan avstå från spriten om man tvunget måste förflytta sig med båt. Lagen förbjuder en promillehalt över 0,2 om man kör en båt som gör med än 15 knop. De som prompt måste supa till sjöss kan väl ro? Eller segla. Lycka till, sägaer jag bara. Det har dock visat sig att det är bättre ställt med nykterheten numera och färre olyckor och drunkningstillbud. Men visst, kalla mig gärna moral-uppfostrings-käring. Jag har inga problem att hålla mig nykter bakom ratten, varken till lands eller till sjöss.

 Den svenska sommaren visar sig från sin sämsta sida. Regn, blåst och kyla. Företrädesvis på helgerna. Trist. Man blir lite handlingsförlamad liksom. Det blir inte så mycket med de där snickarprojekter, odlingaplanerna och målningen av gäststugan som börjar bli akut. Och det allt högre gräset står där som ett hån när man kommer ut till spenaten över helgen. Jaha, det får väl växa till sig en vecka till. Och sen får man slipa lien.

 Grillkvällarna fryser inne. Men ugnsstekt oxfilé är inte heller så dumt. Och omgiven av glada, goa människor gör det inget att knô ihop sig inomhus. Långpromenad skulle kanske funka men det är oskönt när det regnar på tvärs. Och gummistövlarna är på landet. Ja, jag vet. Man kan köpa ett par stövlar till.

 Man kan kolla på film. Men det stör mig att nu även TV4 Film gör avbrott mitt i filmerna för reklam. Det är för farao en BETAL-kanal! Och inte fattar jag varför man måste köpa hela paket från ComHem och alla andra. Som om man vore tvungen att köpa Hänt Extra, Min Häst och Året Runt när man vill ha Dagens Nyheter. Det är faktiskt inte klokt. Tacka vet jag Apple-tv. Man hyr en film som man sedan kan titta på sjukt många gånger under 48 timmar. Gillar!

 Fick i går än en gång delta i en släktmiddag där släktingarna faktiskt hade fått välja själva. Ödet förser en med släktingar, heter det ju. Men nu vet jag att det går att umgås med sina brorsbarn och brors barnbarn trots att man inte är på "speaking terms" med sin bror. Se där, alla familjer är inte som kabel-tv-paket..

 Och regn eller ej. Måste ta en promenad och hämta bilen. Så går det när man är på kalas och bjuds på champagen och vin. Man ställer bilen (eller båten...) och promenerar hem. Eller avstår från alkoholen. Men champagne är svårt att tacka nej till. På med regnkappan bara. Sandaler torkar väl ganska fort. Och är inte regnvatten väldigt bra för hyn?

Sen blir det nog en film. Eller en bra bok. Eller både och.
Vill man vara klämmigt käck och positiv kan man säga att regnvädret är en bra ursäkt för att slippa göra ett enda dugg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.