Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 13 juli 2012

Fredag den 13:e

Tråkigt blå himmel...
Skrockfull? Jag? Nej, nej. Men jag går inte under stegar av praktiska skäl och jag blir sur när en spegel går sönder, det är så svårt att hitta några bra. Dessutom är de dyra. Nycklarna ligger alltid på hallbordet. Skor ställer jag också på bordet ibland, särskilt om de ska putsas. Och så vidare. Fast lite kanske ändå. Jag spottar över axeln om jag ser en svart katt springa över vägen. Lite reflexmässigt så där utan att fundera över varför.

Vädret - pja, vad ska man säga. Det stämmer överens med vad meteorologerna säger åtminstone under någon del av dagen. I går skulle det vara mulet och skurar. Solen sken hela dagen, utom ungefär 80 sekunder på kvällen då det kom en störtskur. I dag skulle det också regna. Solen sken tills för en stund sedan då det blev becksvart och började åska. Som F-N åskade det. Det var det ingen som varnade för. Man kan inte klaga på variation i alla fall.

Kvällspressens rapporter om paret Rausing i London är det däremot ingen större variation på.
Hela historien är mycket tragisk. Kan inte pressen lämna den stackars förvirrade missbrukaren i fred? Men det är väl just sånt som tabloiderna älskar att kravla runt i. Rika människor som flippar ut. Sorgligt är vad det är.

Över 750 vanvårdade illrar har upptäckts i Falkenberg. Hallands Nyheter skriver att flera av dem visade tecken på psykisk störning. Hur mäter man det? Och har tidningen kollat med Hanne Kjöller? Hon är ju bra på att se skillnaden mellan vad som är psykiskt friskt och vad som är sjukt. Säger hon, i alla fall.

Vissa dagar känner jag mig hopplöst ute och gammal. Vem 17 är Markus Krunegård? Han får inte som han vill i logen, skriver Expressen. Tidningen skriver också att han är sångare. Never heard of. Sorry.

Zlatan vill ha 130 miljoner i lön, påstås det att han har sagt. Alltså. Finns det något tak över huvud taget för hur mycket man kan betala för grabbar som spelar boll? Tydligen inte. Vet han att 18 miljoner människor drabbats av svält i västra Afrika? Snacka om att jordens resurser är snedfördelade.

Ulf Brunnberg vill leva resten av livet ensam, skriver Expressen. Det kanske är med honom som med musiker som aldrig får spela in en skiva, eller med konstnärer som aldrig får en tavla såld; bättre förekomma än förekommas. Det är ju pinsamt att erkänna att man fått nobben. Liksom.

Är det inte ovanligt många skilsmässor bland kändisarna nu? Eller så är det som med småbarn, får man egna ser man andra överallt. Paolo Roberto säger om sin egen skilsmässa "i mitt liv är framrutan större än backspegeln". Det var bra sagt. Han boxades inte så länge, va?

Det ska göras film där Ingmar Bergmans VHS-samling står i fokus. Kollar in några av titlarna. Ghost busters, American gigolo, Wall street, Love story, Crocodile Dundee, Mupparna, Edward Scissorhands... Det är ju det jag säger. Bergman var en rolig prick, inte alls svår och djup. Det var bara en image. Och så gjorde han svåra och djupa filmer, sedan skrattade han gott (i smyg) åt alla förstå-sig-påare som skulle tolka dem. En rolig tanke. Faktiskt.

LRF tycker att bönder ska kunna försäkra sig mot dåligt väder. Det borde då i rimlighetens namn även gälla stuguthyrare, glassgubbar, tältförsäljare, paraplytillverkare och andra väderberoende verksamheter? Eller?

En hundpsykolog har startat en trend. Hundägare som knutit ett gult band runt kopplet vill inte att någon närmar sig deras hund. Det kan gälla en tik som löper eller en hund som är folkskygg. Alltså, ursäkta mig, men om en hund är folkskygg får man nog socialträna den en gnutta. Inte lägga ansvaret på alla runt omkring. Å andra sidan måste man inte hälsa på varenda hund man träffar. Men ett gult band på kopplet. Jag vet inte om det var en så himla bra idé.

I går hade DN en rolig bildinsändare med texten Först säger dom att invandrarna kommer hit och tar våra jobb och sen säger dom att invandrarna inte har några jobb. Hur ska dom ha det egentligen? Tänkvärt.

Men mitt i mitt smågnällande, som alls inte är så allvarligt om någon nu trodde det, kan jag inte riktigt släppa tanken på att 18 miljoner människor riskerar att svälta ihjäl. 18 miljoner. Det är två Sverige.
Erikshjälpen arbetar i Burkina Faso och Mali. Man kan sms-a Katastrof till 72930 så skänker man 50 kronor.
Unicef finns i Sahelområdet. Bg 902-0017 eller via hemsidan.
Även Svenska kyrkan ger akut hjälp i Mauretanien och Burkina Faso. Bg 900-1223 eller här.

Nu ska jag iväg och köpa målarfärg. Den kostar antagligen mer än vad det kostar att bygga en latrin till 100 pers i Mauretanien. Det finns säkert pengar på kontot till både och.


1 kommentar:

  1. Hej !
    Halkade in på din sida via Bloggportalen och att du nämnt Kjöller i en artikel.
    Jag publicerade själv en om henne..
    Min ide är om vi kunde byta länk med varandra, för att båda därmed skulle synas bättre på nätet. Och på Google sök.


    Hälsningar Christer
    christer.ny@gmail.com

    http://ryggproblem.blogspot.com/

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.