Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 10 juli 2012

För gammal, för fet, för envis?

Blommorna trivs i alla fall i regnet...

I am too old for this shit, utbrister Danny Glover ett flertal gånger i någon av Dödligt vapen-filmerna. När är man för gammal egentligen? Beror på vad man gör och vem man är. Och vem som gör bedömningen.

Träffade en osedvanligt trevlig kvinna i förra veckan. Jag gjorde ett reportage om henne (kommer på hemsidan så snart den finns i tryck) i Grisslehamn. (Förresten, är ni i krokarna kan ni passa på att besöka hennes lilla butik. Sista boden på höger sida när man går mot Eckerö-färjan.) Hon hade, precis som jag själv, sadlat om i karriären. Inte mindre än två gånger dessutom! Efter att barnen blivit vuxna och lämnat boet. Tuff dam det där. Och ett bra exempel på att det aldrig är för sent att växla in på ett nytt spår.

Fick lite smäll på fingrarna för att jag bloggade om att lantbruksministern gift sig med en f.d. anställd som dessutom är 20 år yngre än han. Hade jag möjligen någon åsikt om vad som var tillåten åldersskillnad mellan makar? Nej, faktiskt inte. Men om den ena maken skulle kunna vara förälder till den andra, oavsett vem av dem som är äldst, känns det kanske inte som en helt jämställd relation. Dessutom, om de båda har turen att leva länge, är det uppenbar risk för att den ena blir sköterska åt den andra på ålderns höst (finns viss risk för det även då makarna är jämngamla, jag vet) och det är väl inte riktigt meningen? Skulle jag bli grönsak vill jag verkligen inte att maken ska behöva torka mig i ändan och lägga om trycksår. Roligare saker kan man ha för sig i ett äktenskap...

Frank Andersson, 55, ska bli pappa. Hans gravida fru är 27. Tommy Körberg, 63, försummade sonen i första äktenskapet och försöker nu bli en bra pappa. Hans fru är 22 år yngre. Sonen är 3 år. Enligt tidningarna säger han att den stora skillnaden är att går han ner på golvet och ska leka, blir han kvar där ett tag (om det är kaggen eller gamla leder som utgör rörelsehindret framgick inte av artikeln).
Efter att ha närvarit vid ett flertal skolavslutningar i Oskarskyrkan, (Östermalm, nästan alla pappor är dubbelt så gamla som mammorna. Minst.) kan jag konstatera att den stadsdelen är särskilt lämplig för dessa föräldrakonstellationer. Ingen (nåja, nästan ingen i alla fall) gjorde misstaget att säga Men så roligt att morfar är med på avslutningen också!


Inte vet jag om åldern spelade någon roll för docenten som skar läpparna av sin hustru och åt upp dem. Det var en handling av svartsjuka; hon skulle inte kyssa någon mer i hela sitt liv efter att han gått med på skilsmässa. Han är 52, hon är 32. Han fick fem års fängelse för synnerligen grov misshandel. Hans plåga blir antagligen kortare än hennes.


Nästan samma åldersskillnad mellan Tom Cruise och Katie Holmes. Men där var det nog mer hans djupa engagemang för scientologerna som tog knäcken på äktenskapet. Eller att han är sisådär en decimeter kortare än hon. Det är inte alla män som kan ta sånt.

Gamla fördomar.
Lite snopet att Eurovision Song Contest 2013 ska gå i Malmö och inte i Solna som många stockholmare hoppats. SVT tycker att det är bättre med en mindre arena. Öh, varför ska då den svenska finalen gå i Solna? Är det inte typ några miljoner fler som är intresserade av europeiska finalen än av den svenska?
Möjligen kan det vara så att man vill göra politik och använda spektaklet för att bättra på Malmös dåliga rykte, framför allt internationellt. Oberoende television. Bah!

28-åriga Stina vägrades åka berg- och dalbanan på Liseberg med motiveringen att hon har för bred röv. Ja, nu sa kanske inte personalen precis så men Stina är kränkt och har vänt sig till Aftonbladet. Men alltså, en del åkattraktioner kräver att man har en viss längd, andra att man har rätt ålder osv. Åk nåt annat, Stina, eller banta!

85-årige Hans har i 60 års tid kämpat för att få arbetsskadeersättning från Stockholms Brandförsvar för trasiga knän. Sextio år! Han hade missat att gå till läkaren direkt då olyckan hände och då finns det inga bevis för att knäna verkligen pajat under yrkesutövning. Kan tyckas surt, men om regelverket är glasklart fattar jag inte att han inte har släppt det där och ägnat sig åt annat. Sina barn och barnbarn till exempel. Som han säger att han hellre skulle ägnat sin tid åt. Lite synd kanske jag tycker om honom. Men det var väl hans eget val?

"Så får du Jennifer Lopez platta mage och fasta rumpa" skriver Aftonbladet.
Är dom till salu?
Passar dom en lönnfet, kritvit (ja, det regnar fortfarande) 54-åring?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.