Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 5 juli 2012

Svenska är ett svårt språk


Alla folkpartister borde jubla i dag. I DN står "Bara 62 procent av väljarna i förra valet vill rösta på dem igen." BARA?! Är inte 62% typ lika mycket som S och M tillsammans? DN skriver också att "Folkpartiet har problem.". Angenäma sådana får man anta. Eller det kanske är som med pengar; för mycket ställer till stora problem. Milda makter.

Och den som följt bloggen har inte kunnat undgå min förvåning över en person med titeln "kommunikatör och strateg" som meddelat att hon ibland läser mejl så fort att hon missar det mesta och att hon ibland inte orkar läsa hela mejl. Hon orkar heller inte öppna bifogade filer om hon får en känsla av att de är för innehållsrika... "Kommunikatör" - bah!
Men höjden (eller botten kanske) måste ändå vara gårdagens mejl. Hon har suttit som projektledare för en ny hemsida och fått in massor av bra texter, men kapitalt struntat i dem och i stället "plockat texter på nätet". Bara en sån sak. När de inblandade protesterade högljutt och påpekade alla fel på sidan fick hon bakläxa och meddelade sedan stolt:
"Men jag har verkligen försökt att få in alla faktafel - de är ju jätteviktiga."
Det är sant. Hon skrev så. Ordagrant.
I dag skrev hon dessutom "Jag hoppas ni är tillräckligt nöjda!"
Ska man skratta eller gråta?

Förvisso är språket svårt. Det blir man varse när man umgås med människor som försöker lära sig svenska. Bara en så enkel sak som att be om något vid ett matbord. Antagligen får man lära sig att det heter: Kan jag få potatisen, tack? Eller nåt sånt.
Men hur säger vi egentligen?
- Kan du skicka potatisen? (vanligt)
- Passa pluggen hitåt! (söderkis)
- Kan jag be och få potatisen? (barn som försöker vara väluppfostrat. Vad då "kan jag be och få"?)
- Öhhhh.....ro hit! (hungrig tonåring)
- Är du klar med potatisen så kanske du kan skicka vidare? (omständlig men vanlig)
- Jag skulle vilja ha potatisen! (jaha?)
- Du får gärna skicka skålen med potatis. (jaså minsann?)
Som sagt, inte helt enkelt ens att delta i en svensk måltid.

"Gärningsmannen sprang efter skotten" - Expressen.
JÄDRAR va' han måtte ha kutat!
Fast det står inte om han hann ifatt dem. Eller det kanske var en skotte han sprang efter?
Knepigt läge där.

Reklambyrån Studio Total släppte ner 1000 nallar i fallskärm över Minsk i går. Alla nallarna (det var roligt att säga - allanallarna) var försedda med skyltar som krävde yttrandefrihet. Det var ett betydligt smartare reklamtrick än när de fick Gudrun att elda upp stålar. All uppmärksamhet är faktiskt inte positiv.

Om man inte riktigt vet hur det är med semesterperioden är det bara att kolla priset på bensin och diesel. I går höjdes priserna. Borde väl betyda att merparten av svenska folket har ledigt nu då.

Hade ingen aning om vem Niki Minaj var förrän till alldeles nyss. Hon var med i en lista över sämst klädda. Googla henne och klicka på Bilder. Plastic is fantastic.
Jo förresten, hon är visst hip hop-artist.

Och nu är Madonna i Göteborg. En krönikör i Aftonbladet ber henne "sluta åldras baklänges" och liknar hennes utveckling de senaste åren vid Benjamin Buttons. Den som inte sett den filmen bör göra det nu. "Benjamin Buttons otroliga liv", Brad Pitt i huvudrollen. Den är så bra.

Men visst, DN har säkert rätt i att kvinnliga artister utsätts för mer kritik för sin ålder och stil än manliga artister. Men AB har en poäng och det är faktiskt ballare att hålla fast vid sin stil och åldras i den (Rolling Stones, Steven Tyler) än att försöka föryngra sig. Det håller ett tag, men sen blir det faktiskt bara sorgligt patetiskt.

Aftonbladet kör vidare med soffpotatis-män som kommit i form på några veckor. Den man skriver om nu har man i alla fall vett att visa lika stora före- som efter-bilder av. Tack! Man är rätt less på säckiga herrpattar. Excuse me. Liksom.

Arafats fru vill att man gräver upp Arafat. Kanske finns skäl till det, men jag fattar inte varför AB illustrerar den artikeln med en bild på hr Arafat med Laila Freivalds i bakgrunden. Hur blev hon inblandad i det där? Va?

Samma tidning skriver också att en "fembarnspappa [blivit] mystiskt mördad".
Hur mördar man någon mystiskt?

Vad menas med "betalningsinställelse" (SvD)? Att man ska infinna sig för att betala (som i domtol)? Eller är betalningarna riktade åt ett visst håll? Eller är det någon som smickras av betalningar? Man kan bli gråhårig för mindre.

Är alla ordinarie journalister i Almedalen?

Eskil Erlandsson, 55 har blivit pappa. Hans 20 år yngre fru födde en son i går. Eller om det var i förrgår.
Alltså.
Näe, jag kan inte skriva något om det. Tänka om det kan jag. Men det passar sig inte i skrift.










2 kommentarer:

  1. Hej Lena!
    Välskrivet, som vanligt.
    Men varför okaraktäristiska snipigheten i de tre sista utgångarna (utgången före ger väl en tillräckligt avslutningssnärt)?
    Det får en stackars (nåja) man att undra var du tycker gränsen för åldersskillnad mellan två föräldrar går. 19 år? 15, 10, 5, 0???
    Erkänner att jag är part i målet, lever sedan över 30 år tillsammans med en högt älskad 11 år yngre fru. Tillsammans har vi en snart 27-årig dotter. Det är vi glada för. Alla tre.
    Vad tänker du om det? Föraktligt gubbsnusk eller något som eventuellt passar sig i skrift?
    /Curre, 75

    SvaraRadera
  2. Hej Curre!
    Tack för berömmet!
    Jag har inga åsikter om lämplig åldersgräns mellan föräldrar (finns flera exempel i min egen närhet på väl fungerande relationer där skillnaden i ålder är ganska stor). Men när det skiljer så många år att den ena parten skulle kunna vara mamma eller pappa till den andra? Pja, inte vet jag - det kanske också funkar men känns inte som att det skulle vara en jämlik relation.

    Gubbsnusk är en helt annan sak och ett ord jag verkligen inte kan applicera på hr Erlandsson (som jag träffat och som är en sympatisk person), eller på någon annan heller just när det gäller åldersskillnaden. Tror jag. Anna Nicole Smith vete 17 om jag tyckte kändes okej när hon gifte sig med en 90-åring...

    Ja, det finns mycket att tänka om den relationen, där han dessutom varit hennes chef, men jag nöjer mig med att tänka. Inte skriva.

    Vill passa på att gratulera dig och hustrun till ett långt och lyckligt äktenskap!

    /Lena

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.