Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 6 augusti 2012

Tillbaka till vardagen

Vädret har varit både soligt och varmt

Även om vi numera har hyfsad fart på bredbandet ute i spenaten, blir man ändå lite ”off” när man har semester. Beviljade mig tre lediga veckor och, till skillnad mot många andra, kan jag verkligen inte klaga på vädret. Regn de första dagarna, men då ägnade vi oss åt målning inomhus. Sedan sken solen, med några kortare avbrott för regn, hagel och åska resten av tiden.
Det gjorde gott åt hallonen.
Det var också bra för kantarellerna.
Nu har vi ett antal skatter att plocka fram ur frysen när novembertristessen kommer smygande.

Vad har hänt den senaste tiden då?
OS förstås. Och här är en annorlunda OS-betraktelse för den som är intresserad av annat än medaljer, poäng och slikt kalenderbitande: 

Lite annat OS;
Vi tar medaljer i sporter ingen sportjournalist (i princip) nämnt i förväg.
André Pops är en hjälte. Hur orkar han vara så där proffsig och påläst nästan dygnet runt?
Två läger har uppstått; hata eller gilla Veronica Wagner. Personligen tycker jag hon är en frisk fläkt och dessutom kan hon sporten, för- eller nackdel.
Invigningen lämnade ingen oberörd. Dötrist och obegriplig har jag hört. I mitt minne kommer den ligga lagrad länge. Annorlunda, berörande och fylld av värme och framförallt humor. En höjdare!
Hade jag haft ork – och ständig tillgång till block och penna – hade jag kunnat skriva en bok med påhittade svenska ord och uttryck. Det senaste jag la på minnet var Inga synbarliga missar. Öh?

På hemmaplan då?
En av händelserna vi missade på hemmaplan
Ja, vi missade det stora utsläppet av lim från intilliggande skolan, som skapade kaos i tunnelbanan under flera timmar.
Vi missade också en bilbrand som tydligen ägt rum, även den på gångavstånd.
De som sköter gräsklippningen har tydligen semester.
Dagiset för den minsta sorten har öppnat igen.
Det envisa tjutandet från en fläkt på taket har tilltagit i styrka. Nu är det ren och skär tortyr och vi får bädda i köket om vi vill sova ostört. Inte så himla bekvämt faktiskt, men som med allting annat går det trööööögt i semester-Sverige.

På bortaplan?
Vi hade en jämn ström av besökare där ute i det gröna. Finns inget bättre än sommarlediga vänner och släktingar, kort- och långväga, som tar sig tid och stannar ett tag hos oss. Vilken gåva!
Vi skickade blommor via Euroflorists hemsida. Det blev dyrt… Och har de bett om ursäkt heller, trots insändaren i Dagens Nyheter.
Vi fällde några träd också. Trädfällaren skulle ”titta in” när han hade tid, sa han i början av juni. Det har han uppenbarligen inte haft än och då får man ta saken i egna händer. Om det gick bra? Jodå, plommonträden blev kaffeved under den gigantiska sälgen, men det är ändå bara jag som gillar plommon…

För övrigt har jag upptäckt att det är f-n så mycket roligare att ligga under körsbärsträdet med ett glas rosé och shoppa på eBay än att trängas i stan med svettiga, halvnakna, gapiga turister. 
Häpp! Häxan Surtant is back.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.