Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 15 oktober 2010

Kommunikation - jättesvårt, tydligen.



Prenumererar på en del nyhetsbrev. Det gör att jag känner mig uppdaterad och insatt.
Några avanmälde jag ganska snabbt.
Alltså, får man fyra "nyhetsmejl" i veckan från samma avsändare orkar man inte läsa dem. Man tänker ”Å nej, inte nu igen” och klickar på ”Delete” direkt. Och sen, när man bara inte orkar se eländet mer, tar sig tid och avregistrerar prenumerationen.
Om det finns nån sån länk i mejlet vill säga.
Om inte, får man leta reda på någon man kan mejla till.
Det brukar ta ett tag.
Skam den som ger sig.
Man brukar få hålla på några gånger innan dom fattar att man verkligen inte vill ha fler mejl.

Eller nyhetsbrev som inte funkar.
De flesta innehåller ju länkar.
Från Skanska till exempel. Det byggs rätt mycket i stan och vem vet, rätt vad det är dyker det upp intressanta objekt.
Idag kom ett mejl med en massa spännande. Kungsholmen, till exempel, och ”vill du veta mer om Iskristallen” - kvarteret heter så - ”klicka på den här länken”.
Blev rätt förvånad när jag hamnade på en sida om Limhamn.
Såg jättetrevligt ut, men jag är inte ett spår intresserad av Limhamn.
Inte av de andra byggprojekten i Malmö heller.
Det är därför jag prenumererar på nyheter om byggen i Stockholm.

Nästa länk – Linaberg i Bromma.
Ja! Spännande.
Den länken funkade inte alls.

Nä nu jäää.......... börjar man morra och klickar på ”svara”.
Avsändarens adress börjar på "noreply".
Jag fattar.
Man kan inte svara på mejlet. Men det måste väl för #¤&§* finnas nån mejladress?
Nää.
Jag får ringa i stället.

Finns det någon enda kundtjänst i detta land som inte har anställt tröttmössor?
- Aaaajustde..... den dära länken gick visst nånannanstans jaaaa.
Ja den gjorde visst det. Och den andra funkar inte alls.
- Nääääjustde..........de blev visst inge på den va.....?
Nej, det blev det inte.
Varför skickar ni ut mejl med länkar som inte fungerar?
Inget svar.
Det är så med information, hittar man inte det man räknar med att hitta blir man till slut förbannad. Det drabbar ju Skanska.
- Ahaaaaaa...............jahörvarusäger..............skaframföradeee.............
Hjälp.

Då var det bättre hos Pärsons Chark.
Köpte rökt Emilskinka. I tunna skivor.
Trodde jag.
Slamsor, är en mer korrekt benämning av innehållet i förpackningen.
- Oj, vilken tabbe. Så ska det verkligen inte vara. Vi fixar det.
Rappt svar.
Snabb korrigering.
Så ska det vara.

Pärsons får fortsatt förtroende.
Skanska - glöm det.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Nyhetsbrevet innehöll tyvärr ett par felaktiga länkar, och det är förstås riktigt tråkigt. Den mänskliga faktorn har varit framme.. Jag ser din input som en möjlighet att vässa våra processer och se hur vi bäst undviker att det händer igen. Så tack för att du bryr dig.

    Vänliga hälsningar
    Jenny Karlsson
    Senior Marketing Planner
    Skanska Nya Hem

    P.s. Jag hoppas ju att du inte alldeles har tappat hoppet om oss - Iskristallen och Linabergskajen blir härliga nya hem i Stockholm. Eftersom länkarna inte fungerade i nyhetsbrevet, bifogar jag de korrekta här: www.skanska.se/iskristallen och www.skanska.se/linabergskajen

    SvaraRadera
  2. Kul att Skanska har åtminstone en vaken anställd. Det tar sig...

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.