Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 11 oktober 2010

För dina vänner är mina vänner...


Vissa begrepp förändras radikalt med åren.
Vän, till exempel.
Med Facebook och andra sociala nätverk har "vän" fått en helt ny innebörd.
För mig är en vän något verkligt värdefullt.
Någon jag vill dela upplevelser och erfarenheter med.
Hålla kontakten med, känna mig nära.
Även om det bara är på nätet.

För yngre generationer betyder ”vän” något helt annat. Antalet Facebook-vänner verkar vara ett bevis på hur populär man är. Många unga har knappt en aning om vad det är för folk de har i sina vänlistor.
Gäller säkert en och annan i vuxen ålder också.

Får ibland frågan varför jag inte accepterar alla vänförfrågningar jag får.
Varför skulle jag göra det?
En del är endast ytligt bekanta.
Några har jag bara en yrkesmässig relation till.
Andra är vänners vänner som jag aldrig har träffat.
Någon enstaka har jag inte ens en aning om vem det är.
Varför skulle jag vara ”vän” med dem?
Fick en förfrågan så sent som igår. Har inte den blekaste om vem kvinnan är. Hon har en vid vänkrets, men vi har inga gemensamma vänner.
Jättekonstigt.

Inte för att jag är högfärdig på något vis. Har bara viss integritet.
Jag tänker mig mycket noga för innan jag svarar ja på en vänförfrågan.
Varför upplevs det som stötande?
Har faktiskt fått en del sura kommentarer.
Men det är väl min ensak vilka jag har i vänlistan?
Eller måste man i sann Big Brother-anda dela med sig av hela sitt liv till alla? Pja, då får jag väl anses som en tråkmåns.

Jag vet om mina vänner har röstat på SD eller ej. Och varför.
Jag kan lägga ut semesterbilder och vara trygg med att de stannar i vänkretsen.
Det jag skriver hanteras precis så varsamt som ord mellan vänner ska hanteras.
Med respekt och omtanke.

Man bestämmer själv hur man vill använda sin Facebookprofil.
För att sälja sitt företag eller varumärke?
För att enkelt hålla kontakt med släkt och vänner?
Eller för att man i dagens samhälle bara måste finnas på fejan?

Många gamla vänner som man återfunnit på nätet.
Långväga släktingar som man bara haft sporadisk kontakt med.
Fördelarna oändliga.
Nackdelarna kan man faktiskt välja bort.

Och det är väldigt trevligt att gå igenom dagens uppdateringar till eftermiddagsfikat. Särskilt när man sitter hemma och jobbar, som jag gör.

2 kommentarer:

  1. Helt upp till dig såklart, alla gör olika och man ska respektera det som innehavaren av kontot har valt. Men glöm inte att man kan göra ganska avancerade inställningar för vem som ska se vad på din Facebook.
    Förresten: Du. Är. Ansluten till...... 0 Bloggnätverk.
    Säg till så hjälper jag dig! ;)

    SvaraRadera
  2. Ooooops! Ja tack. Det skulle vi ju gjort idag... Också. ;)

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.