Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 9 mars 2022

Tiga och lida?

 


Det pågår ett krig. Ett alldeles vedervärdigt krig inte långt från oss. Det kan inte ha undgått någon. Utom en stor del av ryska folket då, som enbart matas med propaganda. Vaknar varje morgon med en klump i magen, öppnar Dagens Nyheter och förväntar mig att läget i världen har blivit ännu värre än i går. Hemska scener som kablas ut dygnet runt och vi, som inte har upplevt krig, kan inte i vår vildaste fantasi föreställa oss hur förfärligt det är. Och inte vet vi hur vi "ska förhålla oss" till det, som man ju ska till det mesta nuförtiden. Vilket inte minst visar sig i en lång rad märkliga reaktioner. 

 

Människor som förfasas över att en person kan be om hjälp med vilken färg hon ska välja på handväskan. I en facebookgrupp som handlar om mode. Vet hut kvinna, det pågår ett krig! 

Människor som blir extremt upprörda över folk som har mage att resa på semester och visa upp sina lyckliga barn i skidbacken, på stranden eller vid en glasskiosk. Vet hut människor, det pågår ett krig!

Vi vet det.

Men ska alla andra sluta leva, kramas, äta, älska, skratta och vara lyckliga? Hjälper det på något sätt om vi andra går in i en kollektiv depression? Låser in oss i källaren? Nu, mer än någonsin, finns det väl anledning att just LEVA. För nu vet vi inte om – eller kanske när – det är vårt land som drabbas. Så jag tycker vi ska ta tillvara på varje dag vi får fortsätta att leva i fred. Och uppskatta att vi har det bra; tak över huvudet, mat på bordet, en säng att sova i...

 

Det är lite som när jag var liten och det pågick en svältkatastrof i ett land, den mycket kortlivade staten Biafra i Västafrika. Vuxna människor använde katastrofen som argument för att barn skulle äta upp sin mat. ”Tänk på barnen i Biafra” var en känd fras på sextiotalet. Och alla vi barn undrade hur det på något sätt skulle hjälpa de hungriga barnen att vi åt upp maten som bambatanten hade lagt på våra tallrikar. Jag tror inte att någon tog reda på det. Barn på den tiden var inte så himla ifrågasättande.

 

En annan märklig företeelse just nu i skuggan av kriget är alla som prompt måste outa hur goda de är. Frågor som ”Var anmäler man att man kan härbärgera några flyktingar?” dyker upp lite varstans i sociala medier. Det är bara att googla, vetja. Men då ser ju ingen annan att man minsann är en generös och god människa. Konstigt nog såg man inte ett enda sådant inlägg 2015. Eller 2016. Just sayin’...

 

Eller alla ”offentliga” insamlingar via Facebook. Det finns en massa, mycket enklare sätt, att skänka pengar till en hel massa olika seriösa hjälporganisationer. Här kommer tips och länkar direkt till några av dem:

 

Röda Korset: https://www.rodakorset.se

 

Rädda Barnen: https://www.raddabarnen.se

 

UNHCR: https://sverigeforunhcr.se

 

Läkare utan gränser: https://lakareutangranser.se

 

SOS Barnbyar: https://sos-barnbyar.adoveo.com/start/TVROaFpHOTJaVzg9/?location=ukraina_ftg

 

Man ser också en massa privata initiativ till insamlingar av kläder, sängkläder, mat, mediciner, leksaker och så vidare. Hedervärt. Absolut. Jag började själv plocka ihop sådant som jag tänkte att man kan behöva om man har flytt från sitt hem hals över huvud. Det står två flyttlådor på balkongen. Sedan läste jag om vilka problem det ställer till när den här typen av gåvor väller in. Såklart. Om bara 100 000 andra i Sverige tänker detsamma som jag blir ju bara det en ohanterlig mängd prylar att ta hand om, sortera och dela ut. Skickar folk dessutom sådant som butikerna runt gränsen till Ukraina säljer, ställer man ju till det för dem. Om mat, blöjor och annat kommer gratis – vem ska då handla på Biedronka eller Europa SC eller Auchan? Så jag kör flyttlådorna till Stadsmissionen i stället. Och skänker en slant till någon politiskt obunden organisation med 90-konto. Men jag talar inte om hur mycket. Eller till vem/vilka.

 

Och inte tänker jag ha dåligt samvete för att jag lever heller. Det är förvisso inne att känna skam över en hel massa saker. Till vilken nytta? Bättre att känna tacksamhet över det man har, och över dem man har omkring sig, för mår man gott så gör man gott. Inser man hur rik man faktiskt är, är det lättare att dela med sig.

 

Gracias a la vida, que me ha dado tanto. Säger jag bara. Lika bra att öva lite spanska inför den planerade resan till Malaga. Om den nu blir av. Man vet ingenting om framtiden, ännu mindre nu än förut. Men just nu tänker jag glädja mig åt att allt är bokat och betalt.

 

Jo just det, apropå att glädjas. Vi var på Scalarevyn i går kväll. Geniet Henrik Dorsin har skrivit manus till en väldigt aktuell revy, på gammalt revy-maner. Jag tror aldrig jag har skrattat så mycket någon gång förut i hela mitt liv. På riktigt. Gapflabb rakt ut bara. I nästan tre timmar. Johan Ulvesson som kryddburk, Louise Nordals imitationer, en gigantisk mammut som oväntat dök upp lite då och då, superduktiga dansare, skickliga musiker och imponerande sångnummer av Vanna Rosenberg. En helt fantastisk föreställning. Och Dorsins version av Stefan Löfven skrattade jag så hejdlöst åt att jag troligen missade hälften. Om ett gott skratt förlänger livet kommer jag att bli 108 år. Minst. 

Tiga och lida?

Nä.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.