Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 6 augusti 2015

Ute och cykla




Jag är väldigt glad att jag inte behöver köra bil varje dag. Inte så mycket för alla galna bilister som kör för fort, skiter i körriktningsvisare (blinkers, hette det när jag tog körkort), ligger för nära och rent allmänt skiter i alla trafikregler. Dem kan man undvika. Eller jag har i alla fall lyckats, hittills. Men alltså, cyklisterna. Varför kräva cykelbanor när ingen ändå cyklar på dem. Här cyklas på trottoarer, härs och tvärs bland bilar, mot enkelriktat, på övergångsställen, mot rött ljus… Värst är de här herrarna som hela tiden försöker slå sitt personbästa. F-n vet vad de lider av. Och som vanligt är man sällan ensam om sina åsikter. Fick mig dagens gapskratt när jag läste Malin Wollins krönika i Aftonbladet. Den som inte orkar läsa hela kan få slutklämmen här:
Hoppas att ni får punktering i en ormgrop och att ingen hör er ropa.

Apropå ute och cykla. Tillgången på hallon är i år god. Till och med mycket god, kan jag konstatera i mitt lilla vanskötta hallonland. Mer ordentliga odlare kan rapportera detsamma. Döm då om min förvåning när jag såg hallonpriset på Hemköp idag.


Tvåhundrafyrtio spänn kilot!
Nej jag köpte inga.
Dessutom stör det mig att man fortfarande kan sätta priset 29:95. Ge mig en femöring tillbaka den som kan.

I Boden har två tiggare, som låg och sov i en bil, blivit beskjutna skriver DN. Bilen stod bakom en bensinmack där en grupp tiggare har bott sedan i våras. Någon tröttnade tydligen. Och i Kista går en man runt och slänger syra på tiggarna. Jo, tiggandet provocerar en del mer än andra. När ska någon enda liten beslutsfattare ta tag i problemet? Och göra något? Annat än att åka till Rumänien och prata med beslutsfattare som tycks vara helnöjda med att slippa göra något. Bedrövligt.

Och i Upplands Väsby har en ung kvinna hittats död vid ett motionsspår. Hon har inte dött en naturlig död, uppger polisen. Alltså, vad f-n är det med människor? Som bara kan ta en annan människas liv. Ska man inte kunna ta en löptur i skogen utan att vara livrädd? Ruskigt.

Aftonbladet skriver om en monstertyfon. Fast i just det här fallet är det väl befogat att ta i med kraftuttryck. Omkring 200 miljoner människor kan drabbas av tyfonen de närmaste dagarna. Än så länge lever vi i en ganska säker del av världen när det gäller naturkatastrofer, men jordbävningen i Göteborg var väl en fingervisning om vart vi är på väg?

Samma tidning yvs över att Lady Gaga betalat 2,5 miljoner kronor för tre par skor. Skitfula skor dessutom av trä och pytonormsskinn. Intäkterna från auktionen där hon köpte pjucken gick till UNICEF och deras hjälparbete i Nepal, så det var väl bra att hon betalade hutlöst.

En rysk man misstänks ha mördat och styckat sina sex barn, sin mamma och sin gravida fru och var troligen just i färd med att planera mord på sin svärmor. Kvällspressen uppger att frun undervisade i matematik vid universitetet. Vilken jättekonstig sak att skriva om i sammanhanget.

Den amerikanske tandläkare som sköt lejonet Cecil för ett tag sedan har det skrivits kilometer om. Säkerligen väldigt befogat och sätter spotlight på ofoget med nöjesjakt på hotade arter. Men. Och först vill jag säga att jag vanligtvis inte gillar när man jämför människor och djur. Hur vore det med lite fokus på alla barn runt om i Afrika som svälter, far illa och dör? Lite perspektiv skulle inte skada.

Och med det sagt kan jag även oja mig över Sveriges nya prinsessa Sofia som med sin organisation Project Playground sägs arbeta för barn som har det svårt. Hur har barnen det i Fiji? Där hon och nyblivne maken firade smekmånad för 45 000 kronor natten. Förhoppningsvis kanske en del av stålarna gick till några anställda. Med barn som nu får det lite bättre. Förhoppningsvis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.