Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 2 juli 2012

Svår abstinens

Man får ta med sig lite från stugan hem till stan...
Efter en vecka ute i spenaten har jag svår abstinens.
Ja, inte så att vi krökat oavbrutet (som alla andra tycks göra på grund av alla viner som numera säljs i bag-in-box, vi svenskar är ju så dåliga på att själva avgöra hur vi ska leva våra liv...) och att jag därmed drabbats av delirium efter en veckas (regnig) semester. Nej då, det är skrivklådan som slagit till. Där ute i det gröna har vi i princip noll täckning på bredbandet och då är det ingen vits att släpa ut en dator dit. Gör tafatta försök att koppla upp mig med telefonen och paddan men det går trööööögt.

Märkligt att inte nollåttorna gör revolution. Vi är ju några stycken som på deltid njuter i Roslagens famn. Och man behöver inte befinna sig på en blommande ö för att vara i radioskugga som det så vackert heter. Telia, Tele2, Bredbandsbolaget - lika taskiga trådlösa bredband hela högen. Det enda som lär funka är 3, men det har vi inte testat. Vi har ringt Tele2 några gånger men när man väl kommer fram till Kundtjänst efter sisådär 15 - 20 minuter är det ingen som hör vad man säger, på grund av den dåliga mobiltäckningen, och då lägger Kundtjänst på luren...

Så, maken har fått förmiddagsläsningen avbruten av sin ilskna hustru dagligen. Nånstans måste det ju pysa ut. Å andra sidan har han kontrat med att vara upprörd över helt andra saker i tidningarna, så hade vi haft bredband skulle bloggen förmodligen svämmat över.

Typiskt att solen skiner nu, när semestern är slut för denna gång. Jag får väl göra pensionärerna och småbarnsmammorna sällskap i parken när jag tar fikapaus.

Vad hände förra veckan då?
Assange har ett och annat att lära av Percy Barnevik. Även han anklagas för våldtäkt, men den ska ha skett i England. Vad gjorde Percy då? Reste hem till Sverige och gömde sig och höll på? O nej, han gick raka vägen till polisen och tog del av misstankarna, betalade borgenssumman och knallade sedan hem igen. Så agerar en frisk person. Liten notis i tidningen, inga braskande rubriker, inga inblandade ambassadtjänstemän. I say no more.

Tom Cruise och Katie Holmes skiljer sig. Ska han komma ut ur den misstänkta garderoben nu, månntro? Och kommer någon i så fall att bli förvånad?

De sju män som våldtog en kvinna i Mariannelund fick sina straff skärpta i hovrätten dit de överklagat. Dessutom ska sex av dem, efter avtjänade straff, utvisas till Afghanistan. Varför den sjunde får stanna framgår inte. Men en av dem är en riktig ruskprick kan man läsa på Flashback. Man får väl hoppas att det inte är han som får stanna i Sverige. I så fall får man väl hoppas att de håller ögonen på honom.

Den misstänkte serieskytten Mangs har i sin dator ett dokument med rubriken "14 koder av arisk etik" och han skriver bland annat om sig själv att han "har galenskapen att springa framåt med machine guns och vara positiv". Man har också hittat bilder på döda barn. Men han är säkert helt frisk. Hanne Kjöller i DN har inte uttalat sig om det, såvitt jag vet.

Cypern har 340 soldagar om året, skriver en resebyrå i sin reklam. Jag har varit där en gång. Det regnade sju dagar i sträck. I maj månad. Kan man ha större otur med vädret? Va?

Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan får usla betyg när folk tillfrågas om vilka myndigheter de litar på. Det framgår dock inte av tidningsartikeln om de tillfrågade har egna erfarenheter av myndigheterna vilket gör att undersökningen är relativt värdelös.

Miljöpartiet grubbla över varför folk i glesbygd inte röstar på dem. Det är för att folk i glesbygd är beroende av sina bilar. Och av el från fungerande kärnkraftverk. Man är inte så mycket för sopsortering och cykla-till-jobbet där. Haja.

Tre män har vistats i rymden under sex månader. Jag får andnöd bara av tanken på att vara instängd i en rymkapsel. Och dessutom i ett halvår. Hur är såna människor skapta egentligen?

Dessutom undrar jag varför en arrangör av allsång (i Gränna, inte i tv som tur är) bjuder in Torsten Flink att uppträda. Dessutom undrar jag också varför arrangören blev förvånad när Flink började prata om droger, ville strippa och tafsade på programledaren efter att ha stånkat sig igenom en låt. What yoo see is what you get. Liksom.

Och i Aftonbladet kan man rösta på kändisars frisyrer. Var de snyggare i håret förr?
Hörde jag nyhetstorka?
Har inte AB folk på plats i Almedalen?

Men varför får jag en massa reklam om viktminskning på Facebook. Det är piller och massage och jagvetintevad. Hur funkar webbkameran i min Mac egentligen?
Och varför får jag en massa sko-reklam. Vem va're som tjalla'?

Apropå viktminskning. Nu är forskarna helt eniga om att LCHF-dieten har farliga bieffekter. Klart som 17 att man får stroke, diabetes och högt blodtryck av att bara äta fett, kött och skippa kolhydraterna. Man kan banta med att bara äta gelehallon, som Rössner sa en gång, men det ger vissa oönskade hälsoeffekter. Det finns inga genvägar. Är man fet äter man för mycket i förhållande till hur mycket (eller lite) man rör sig. Behöver man inte vara rymdforskare för att haja.
Sen kan man vara sur på folk med hög ämnesomsättning men det är inte säkert att det är så himla kul att vara pinnsmal heller.
Jag tror jag ska börja sälja bantningsplåster. Klippa silvertejp i decimeterlånga remsor och sälja dyrt.
"Sätt tejpen över munnen - lossa endast kl 8, 12, 16 och 20 under tre minuter för intag av mat."
Funkar dessutom kanon som rökavvänjning.
Jag kommer att bli stormrik.
Ha ha.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.