Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 18 augusti 2015

Upprörande

Ibland måste man visa musklerna (t ex när man är upprörd eller när man ska dra upp ett ankare...)

Det kunde ha gått illa i branden i gamla Eksjö i helgen. Som tur var larmades brandkåren i ett tidigt skede och var snabbt på plats (tack vare alla protester som gjorde att stationen inte flyttades en bit utanför stan). Nu letar kvällspressen snyfthistorier och presenterar idag ett yngre par som ”förlorade allt” och inte får ut någon ersättning från försäkringsbolaget. Rotar man lite i texten framgår det att paret glömt meddela att de flyttat. Det är alltså den förra bostaden som är försäkrad, inte den de nu bodde i. Och som brann upp. Hur kan det på något sätt vara försäkringsbolagets fel? Va?

Något som däremot på riktigt är något att gråta och bli upprörd över är bomben i centrala Bangkok i helgen där 24 människor miste livet och mer än hundra har skadats. Vem som smällde bomben vet man inte. Eller, som tidningarna skriver, ingen har tagit på sig ansvaret för dådet. Jag undrar fortfarande varför man använder den skrivningen. Skulle det vara något ädelmodigt att ”ta på sig ansvaret”. Erkänna brottet, vore en bättre beskrivning.

Och i Norrköping gick en 24-åring bärsärk med kniv och skadade tre personer allvarligt. Han ville komma in på rättspsyk, har han angett som skäl för sitt agerande. Är det inte dags att bygga en fungerande psykiatrisk vård i det här landet snart?

Och vår guldsmed Sören blev rånad av fyra yxbeväpnade män i fredags. De slog sönder alla montrar och fick med sig en massa vackra saker, både Sören och kollegan Karin är superduktiga. Sen tände rånarna eld på flyktbilen och ett gäng andra bilar i ett garage, flydde nån mil söder om Norrtälje och fortsatte på vattenskotrar. Vadå välplanerat? Klockrena skitstövlar.

Nu väcks åtal mot två bröder för ”trippelmordet i Uddevalla”. Uppenbarligen något jag har missat. Eller så blandar jag ihop morden. Det känns som att det varit väldigt många i år. Men Sarnecki säger att brottsligheten minskat. Tillåt mig tvivla.

Flera rapporter om drunkningsolyckor ger mig också magknip. Särskilt när det är små barn som drunknat. Vet inte föräldrar hur fort en liten drunknar? Och hur tyst? Man kan inte släppa såna där småknoddar med blicken en enda sekund i närheten av vatten. Inte ens för att kolla ett sms.

Men. Nog med äkta elände och över till lite vanligt smågnäll.
Donald Trump leder kampen om att bli republikanernas presidentkandidat. En självupptagen stormrik snubbe utan något politiskt program. Jo, han har ju gjort några främlingsfientliga uttalanden som tydligen fallit i god jord. Släng ut elva miljoner ”papperslösa” tycker han. Och då undrar jag, vem ska göra deras jobb om de tvingas flytta till sydamerika?
Där kan tydligen vilken tomte som helst bli politiker” kommenterade maken. Pja, tänkte jag, Bert Karlsson…

Leif Boork, förbundskapten i Damkronorna, har fått rejält på pälsen efter att ha twittrat om tiggare i anslutning till Löfvens sommartal. Löfven sa bland annat att alla som kommer till Sverige ska ”raka vägen in i arbete” och Boork skrev ”Gå och snacka med alla tusentals tiggare som inte gör ett handtag där de sitter på de svenska gatorna.” Ishockeförbundets ordförande meddelar nu att man ska ”diskutera hur medarbetare ska agera i sociala medier” enligt Dagens Nyheter. Jag säger bara: YTTRANDEFRIHET. Rätten att få säga vad man vill. Och hur dumt man än må uttrycka sig ska väl inte ens arbetsgivare styra det? När man säger nåt rent privat? Eller är man livegen i vissa branscher?

Svenska Dagbladet har granskat förskrivningen av narkotiska preparat och funnit en kader gamla läkare som fullkomligt gödslar med recept på knark. Men jag fattar inte, när man har slutat jobba, hur kan man få ha kvar rätten att skriva ut läkemedel på recept? Är man inte aktiv har man inga patienter och borde väl därmed inte få ordinera medusin, som Pippi Långstrump sa. Jättekonstigt.

En trogen blogg-läsare tipsade om ännu en dumhet från ett av mina favorithatobjekt: SJ AB (ja ni vet, läs det baklänges så framgår det vad jag tycker om företaget). Där klassar man numera elrullstol med styre som MOPED och en sån får man inte ta med sig på tåget. Att elrullstolen är en förutsättning för att personen ifråga ska kunna förflytta sig tar man ingen hänsyn till, utan pekar bara på sina nya regler. Efter tio års tågåkande anses kvinnan plötsligt som en säkerhetsrisk. Herregud.

I Expressen ger en dietist råd om vad man ska äta om man är magsjuk.
Mitt svar: INGENTING.
Det kommer bara upp direkt. Eller ut. Eller både och.

Så till helgens Hemnet-knarkande. Alltså, vad lider dagens mäklare av? Eller, som fru B skrev i ett upprört sms: Jag ska väl inte köpa bröd heller!?

Mäklarfirma Erik Olsson

Mäklarfirma Fastighetsbyrån

Mäklarfirma Hammarströms Fastighetsförmedling

Mäklarfirma Karlsson & Uddare



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.