Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 17 februari 2011

Läskiga grejer


Blev idag varse att alla bilder på nagelsvamp i Aftonbladet är en västanfläkt jämfört med makrobilden i DN på Silvios hårfäste. Det bara måste vara hårtransplantation. Och det är helt klart fel färg på hans foundation.
Lektion 1 A är dessutom att man aldrig - och då menar jag aldrig - lämnar en sån jätterand vid hårfästet.
Vissa gamla saker är mindre bra att måla på än andra.
Vad artikeln handlade om? Ingen aning, faktiskt.

Sen vet jag inte om jag är så himla förtjust i att en av DNs ledarskribenter slår ett slag för vegetarianismen (svårt ord det där) "för att en kikärta aldrig tuktats med elfösare, en böna aldrig blivit plågad. Det köttindustriella komplexet skulle minsann inte få del av mina pengar." Nä, sånt dravel går faktiskt bort. Passar bättre på insändarsidorna.

Och jag funderar ofta på vad som har hänt med tidningen. Man har gjort sig av med en massa kompetenta journalister och vad ersätter man dem med? Putslustiga rubriksättare och skribenter med magert språk.
Vad sägs om rubriken: "Sjukhusen går på knäna"?
Jag visste inte ens att sjukhus har knän.
Än mindre att de kunde gå på dem.

Expressen skriver att Noomi Rapace har "fingertoppskänsla". Har hon alldeles säkert när det gäller sitt yrke, men klädstilen är jag inte särskilt imponerad av. Känns snarare som att hon plockade de mest udda prylarna från gratishögen. Skorna med 16 cm klackar påminner mest om prisdojan i Let's dance. Den ljusgröna klänningen med massor av resår ser ut som en av kuddarna i mormors soffa. Fast den var vit och hade ett litet broderi på mitten. Den var faktiskt snyggare än klänningen. Sorry. Noll stilpoäng från mig.

Debattören Johan Ingerö skrev något väldigt klokt idag, apropå fattigdomsdebatten. Fattigdom mäts ju bara i hur människor har det ekonomiskt jämfört med andra, trots att man borde väga in andra parametrar. Så här skriver han:
"Fattigdom mäts numera som inkomst i förhållande till vad andra tjänar. Det betyder i stort sett att om två av tio har råd att semestra utomlands så är ingen fattig.
Men om åtta av tio har råd, så är de två andra fattiga. Ordet håller därmed på att förlora sin betydelse."

Det är ju det jag säger, alla kan inte köpa iPod 4 till sina barn och alla kan inte bo i fläskvillor. Men är de i och med det fattiga?

Dagens nytänk: En butiksägare i Jämtland låter snattare välja mellan två straff när dom stjäl i butiken. Antingen betala 1500 spänn eller gå omkring med en "skäms-skylt" där det står "Jag är en TJUV". Läskigt smart butiksägare.
Ingen har hittills valt skylten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.