Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 7 augusti 2013

Roligare nyheter




Såg en gång en annorlunda klisterlapp på en brevlåda. Inte en sådan där vanlig ”Nej tack till reklam” eller så. Nej här stod, i rött, ”Bättre reklam, tack”. Undrar fortfarande hur det såg ut i just den brevlådan.

Kan man be om detsamma när det gäller nyheterna? Det är bara elände och elände och ännu mer elände. Eller så dammar tidningarna av någon gammal TT-nyhet och gör ett scoop på den. Som inte alls är något scoop utan bara en helt vanlig missuppfattning.

Råkade för ett par veckor sedan ut för en mejlflod (nåja) där folk undrade över var de kunde få tag på en assistanshund. Det stod i varenda (nåja) tidning att regeringen nu hade bestämt att det skulle tas fram ett ganska stort antal sådana hjälpande hundar årligen. I SvD var det bara en notis undertecknad TT, men på de lite mer ambitiösa landsortstidningarna satte man någon stackars vikarie på att skriva en mer uttömmande artikel på ämnet. Uppåt väggarna är bara förnamnet.

Apropå ”hjälpande hundar”. Jag gillar ämnet och jag tycker rubriken ”En hjälpande hund” är så himla bra. Det tyckte tidningen M också och snodde både idén och rubriken. Jag mejlade redaktionen att jag tyckte det var roligt att de gillade min idé men att det hade varit ännu roligare om jag själv hade fått skriva artikeln också. Och fått betalt för den. Om jag fick något svar? Nope.

Och på temat hundar undrar jag hur man kan hinna med att bossa för en av landets största hundorganisationer och samtidigt bossa över Stockholm Pride. Inte utan att få både stresseksem och magsår, va?

Pride är för övrigt polisanmält för hets mot folkgrupp. Någon i paraden hade spökat ut sig till ”somalisk pirat” och det gillar man inte i Afrosvenskarnas riksförbund. De menar att mannen prytt sig med en ”blackface-sminkning” och det är att jämställa med hets mot folkgrupp. Andra menar att mannen föreställde en pyroman och att det svarta i fejset skulle föreställa sot. Jag har svårt att ha någon åsikt om det hela, inte någon enda stans finns det en bild på piraten/pyromanen.

Expressen skriver under rubriken ”Nöje” att Dustin Hoffman behandlats för cancer. Vari ligger nöjet, kan man surt undra. Tidningen skriver också att ”omständigheterna kring sjukdomen är oklara” vilket förmodligen inte alls är sant. Däremot är det säkert så att tidningen inte har lyckats luska reda på vilken sorts cancer det var, hur stor chans Hoffman har att överleva, hur mycket stryk kroppen har tagit samt vilken typ av behandling(-ar) han har fått och kommer att få. Sånt är ju kvällspressen jätteintresserad av att gotta sig i. Låt karl’n få repa sig i fred vetja.

ICAs reklamfilm med kineser som kalasar på hundar är nu anmält till Reklam-ombudsmannen (RO). Visst, man kan rycka på axlarna och tycka att det inte är något att bli upprörd över, det finns mycket värre saker i tv-rutan. Å andra sidan, som djurvän, hur kan man INTE bli upprörd? Dessutom låter matjättens försvar aningen krystat: ”Med filmen försöker vi illustrera hur våra matvanor kan uppfattas för en utomstående”. Varför har de tagit på sig just det samhällsansvaret?

Ett jätteslagsmål har brutit ut bland ett 40-tal bulgariska bärplockare i Gävle. De slogs med påkar och knivar, någon försökte köra på en annan med bil och de kastade sten. Ett vittne säger att ”de bar sig åt som djur”. Någon som sett djur i gängslagsmål med tillhyggen nån gång? Anyone?

Justin Bieber har blivit åthutad och tillsagd att ”dra upp byxorna och sluta röka gräs”. Jag är mest fascinerad av hur fasen han får den där fula kepsen att sitta kvar på skallen. Den ligger ju liksom ovanpå, på något skumt sätt. Bakochfram dessutom. Ser fanimej inte klokt ut. Men röker han gräs kanske han inte är så smart heller?

Polisen i Stockholm räddade en 3-åring ur en stekhet bil som stått parkerad i gassande sol ett bra tag. De bankade på rutorna och när inte barnet reagerade slog de sönder rutorna och fick ut den lilla. Hedervärt att de reagerade så snabbt, säger vittnen. Den som lämnat barnet i bilen är förbannad och säger att polisen har handlat helt felaktigt och ”använt för mycket våld”. Hon, som dessutom råkar heta Margo Fallai, säger dessutom ”Det är jag som ska stämma polisen för våld. De visste inte någonting för de var så unga och oerfarna och njöt av att stå på Kungsgatan och spela allan.”. Hon säger också att de agerade ”oansvarigt och korkat”. Undrar just vem som agerade oansvarigt och korkat. Man kan bli mörkrädd för mindre.

Norra kyrkogården är avspärrad och det är en massa poliser på plats. Man har hittat ett lik. Men. Är det jätteovanligt att det finns lik på en kyrkogård?

I brist på nyheter får man läsa bloggar och twitter (men jag är inte riktigt bekväm med de där korta och ibland kryptiska inläggen än). Hanna & Amanda behandlar i dag ämnet ”Dags att bryta med familjen?” och skriver att det i många fall finns flera alternativ innan man ”fattar beslutet att någon man känt i hela sitt liv inte får vara en del av det som ska komma, av framtiden”. Det låter ju klokt. Men alla är inte riktigt så kloka. Uppenbarligen.
Förvånad? Jag? Ja, lite faktiskt.

Andra filmen baserad på en Läckberg-deckare är en veritabel flopp. Första filmen hade rekordpublik. Jo, det är väl som med böckerna hennes. Har man läst en har man läst alla. Typ.

För övrigt ägnar jag dagarna åt att bråka med Telia. De vill ta ut en ”uppsägningsavgift” för att vi bytt operatör. Debiteringen finns under rubriken ”Engångsavgift”. Och hur många gånger jag än läser avtalsvillkoren hittar jag ingenting om den här avgiften. Står inte ens i bekräftelsen de skickade i juli. Vad svarar Telia? ”Nä men det är ju ingen engångsavgift EGENTLIGEN”. Såklart de säger. Skulle de erkänna att det är en engångsavgift, precis som det står på fakturan, skulle jag kunna kräva pengarna tillbaka.

Och i kväll är det styrelsemöte med anledning av det förestående stambytet. Det som, enligt styrelsen, ”inte finns på kartan” att genomföra under överskådlig tid. Tre månader måste väl anses som ”överskådlig tid”? Eller?

Adrenalinpåslag? Jag? Absolut.

Man kanske skulle skaffa hund? En sån där farlig en, så slipper man åka till Danmark...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.