Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 12 augusti 2013

All about the money




Mejas låt All about the money är både trall- och dansvänlig. Gillar den. Den fortsätter ”and I don’t think it’s funny”. Bara att hålla med. Det är inte alls roligt att allt bara handlar om pengar. Stålar. Cash. Flis.

Friidrotts-VM. Nä, kollar inte på det. Dels är jag i största allmänhet sur på ryssarnas inställning till sina medmänniskor och dels är jag så fullständigt urless på alla dopade idrottsmän och –kvinnor. Ju mer stålar sporten handlar om, desto större anledning för atleterna att peta i sig otillåtna preparat för att slå nya rekord.
Bolts nya underverk” skriver DN i dag och syftar på att han än en gång sprungit fortare än sina dopade medtävlare. Han är ju helt ren från dopning. Säger han. ”En bra dag på jobbet” skriver SvD om samma insats. Om jag är impad? Inte ett enda vitten. Mer spyfärdig faktiskt.

DN skriver också i dag att mark- och fastighetsägarna på Sandhamn vill ta ut en avgift av alla som besöker ön. Alltså. Om de inte vill ha dit turister för att de tycker att gästerna skräpar ner för mycket, då är det bara för turisterna att låta bli att åka dit. Får se hur kul mark- och fastighetsägarna tycker att det är. Kan tänka att de drar in en och annan krona på de där hemska turisterna. Och hur ska Båstad, Smögen, Vaxholm och andra populära semesterorter ta betalt? Sätta upp tullar? Bygga ringmurar? Grattis Visby säger jag då, där finns ju redan en mur. Sätt upp betalstationer bums vetja.
Gud så dumt.

Transsexuella som bytt kön har fram till 2012 tvångssteriliserats. På DN Debatt framförs krav på skadestånd till dessa ”män som fått tillgång till svensk sjukvård”. Om jag tolkar det hela rätt (nä, jag orkade faktiskt inte sätta mig in i alla juridiska och medicinska detaljer) kräver transsexuella personer att få vara tvåkönade? I transpersoners mänskliga rättigheter bör ingå att dels få byta kön och dels behålla sitt gamla. Typ. Det där fattar jag faktiskt inte. Att människor försöker hitta alla möjliga sätt att få pengar begriper jag, det ingår i konceptet ”vi importerar allt från USA”. Däremot förstår jag inte; om man nu haft oturen att födas i fel kropp och samhället hjälper en att byta så man hamnar i rätt slags kropp, varför vill man då till exempel behålla den kvinnliga fortplantningsutrustningen OCH få ditopererad en manlig dito? Beats me, liksom.
Sen vet jag inte riktigt hur de tänkte på tidningen när de på motsatta sidan på uppslaget har annonsen från Kommunal som slår fast ”Att vara man är fortfarande det enklaste sättet att få högre lön.”…

Visst var det så att paret Bagge-Wahlgren fick sitt bröllop betalat? Och även villan på Lidingö lär vara sponsrad, helt eller delvis, sägs det. För bra för att vara sant? Och för att, kan man anta i konsekvensens namn, finansiera driftskostnaderna (eller möjligtvis som ett krav från TV4-ledningen som tack-för-kaffet?) ska det nu göras tv på att paret bjuder hem sina kompisar på middag. Vad kan man INTE göra tv av? Va?

Expressen avslöjar i dag att det skiljer jättemycket i pris mellan olika badkläder. I anslutning till den häpnadsväckande nyheten kan man även göra ett test och gissa vad olika baddräkter kostar. Vad kan man INTE göra en nyhet av i Expressen? Va?

Maria Montazami har köpt lyxvilla i Falsterbo. Kvällsposten beskriver kåken som ”extremt lyxig med havsläge” och Maria säger ”we love it”. Ja, det vore väl väldigt konstigt att köpa en fläskkåk vid havet om man inte gillar den. Det vore rentav korkat.

Och Justin Bieber vill köpa Michael Jacksons fastighet Neverland. Den grabben har fanimej för mycket pengar. Och jag undar fortfarande hur han får kepsen att sitta kvar en bit ovanför skallen. Bakåfram.

Företaget Concrete AB har som personalförmån att få vara hemma och vara sjuk utan löneavdrag. Jag har ingen insyn i hur det ser ut inom stat, kommuner och landsting nuförtiden men förut gällde i alla fall den förmånen för alla deras anställda. Plus gratis sjukvård och läkemedel.

Blir man PLUS-medlem hos Aftonbladet får man reda på var de bästa svampställena finns. Den enda som har något att vinna på den bluffen är tidningen. It’s all about the money, da-da-da-dumdum-dadada-dum…

Ja man kanske ska avsluta dagens surtant med en sång också. Alla som har tillgång till Youtube kan söka på ”Dancing Nana” och kolla in den 88-åriga damen som varje gång hennes barnbarn hämtar henne för veckans shopping dansar ner för trappan till någon dans- och trallvänlig låt som barnbarnet spelar i bilen. Om jag kommer upp till den aktningsvärda åldern ska jag också dansa, baske mej. Det gäller att hålla sig i trim. Dags för långpromenad. Gratis motion. Med någon bra låt i lurarna.
Keep on rockin’!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.