Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 20 september 2010

Dagen efter



- Hej, jag ringer från Stockholms El-blablanånting.
- Ja hej… (fy f-n, en till som ska få en att byta elbolag).
- Ni städar hos oss.
- Eh, nää.
- Eller, nej det är ju det ni inte gjort. Det är därför jag ringer.
- VA?
- ……. vem pratar jag med? Är det inte ni som ska städa?
- Nehej du. Jag är helt säker på att vi inte städar hos andra. Vi tycker inte ens om att städa hos oss själva.

Här inträdde en ganska lång tystnad.
Följd av ett nervöst skratt.
Då upprepade jag mitt uttalande med eftertryck. – Vi städar VERKLIGEN INTE hos andra (åtminstone inte mot betalning, som jag antog att detta rörde sig om).

Skrattet som kom var nu inte nervöst, mer glatt och överraskat. Som den skrattar som vet att den har begått ett rejält misstag. Kvinnan som ringde var taggad. Förbannad. Klart som korvspad att hon blev snopen när hon inte fick skälla ut den som svarade. Det lustiga var att hon hade inte slagit fel nummer.
Hon hade fått vårt telefonnummer av sin chef.
Jag vet inte vem hennes chef är, men jag försäkrade mig om att det inte var en person jag har något otalt med.
Vi fick oss ett gott skratt båda två. Och en trevlig pratstund.
Hon undrade vad jag jobbar med, när jag nu inte städar åt andra.
Jag skriver, svarade jag, har du nåt bra scoop?
Hon skrattade och sa att jag ju kunde skriva om vårt samtal.
Så nu gjorde jag det.

Avsevärt mycket roligare än det jag först tänkt skriva om. Det som fick mig att sova så dåligt att jag nästan känner mig bakis.
Att ett parti med rötterna i nynazismen får platser i Sveriges Riksdag.
Tacka extremvänstern för det. Med vuvuzelor och megafoner har de tystat valtalarna, så ingen vet egentligen vad partiet vill (göra 12-åringar straffmyndiga och lägga ner EU t ex). Mer än att de vill ”stoppa invandringen”.

Vi kan också tacka skåningarna. Drygt tio procent röstade på SD.
Var Roskildefreden egentligen en seger för Sverige?
Kan man elakt fundera på.
Jag vet – 90 procent av skåningarna röstade INTE på dem.
Men ändå.
Det är därifrån de flesta sverigedemokrater kommer. Varför då?

I natt satt de i en källarlokal och sjöng kampsånger. Upp med dem i ljuset.
Där spricker de, som andra troll.

Hoppas att kvinnan från El-blablanånting fick tag på den dåliga städfirman.
Men jag är glad att hon ringde fel. Jag fick mig ett gott skratt.
Och nåt annat att tänka på en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.