Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 16 april 2015

Dagens Dumheter


 
Nyhet i dag. Inte 1:a april.
Ibland får jag tips från läsare som är lika förbannade som jag över den ena eller andra dumheten. Nästan så man borde belöna tips om Dagens Dummaste, kanske. Eller nja, jag nöjer mig med att sprida idiotierna i stället. Och tacka för tipsen. Så: Tack Kjelle!

Årets i särklass dummaste pengar-i-sjön står nog Sigtuna kommun för. Man har anlitat en konstnär för att ta fram särskilda ”hen-skyltar” till stadens offentliga toaletter. Så nu har man inte bara dam-, herr- och handikapp-toaletter. Man har särskilda toaletter för transsexuella, transvestiter, queer och människor som inte riktigt vet om de är män eller kvinnor. Eller vilka andra utpekade grupper av folk är tänkta att skylta med till exempel sin sexuella läggning? Eller vad det nu är man ska skylta med genom att välja en hen-märkt toa. Jag har ett annat förslag till skyltning:


Förutom besparingen kommunen gör genom att bara hålla EN slags skylt i lager (och få ner priset genom att köpa fler av samma sort!), skulle det bespara tvehågsna nödiga en massa huvudbry över vilken toalett man är berättigad att använda. Någon kanske i värsta fall hinner göra i byxorna medan han/hon/den står och velar…

Uppsala läns landsting överväger att förbjuda sin personal att snusa. Men inte nog med det, man funderar dessutom i banorna att förbjuda patienter att snusa. Skälet är att snusare luktar illa. Förvisso. Jag håller med om att en snusfylld andedräkt inte är särskilt angenäm, men jag kan tänka mig saker som luktar värre. Rikligt intag av vitlök brukar inte göra att man luktar nyponros direkt. Gammal fylla inte heller. Alla typer av bakteriedödande munskölj. Luktar apa. Det var de första äckelkänslaframkallarna jag kunde komma på. Ska man förbjuda alla med dålig andedräkt blir det inte så många kvar. Typ bebisar som helammas.

Regeringen presenterade sin vårbudget i går. Den som oppositionen inte kan invända ett skit emot, enligt Decemberöverenskommelsen (fyndigt att döpa den till DÖ) som de själva tog initiativ till. Det torde inte ha förvånat en enda människa att det blir höjda bidrag, höjda skatter och en massa floskler. Var det verkligen någon enda normalbegåvad person som trodde på alla löften som serverades i valrörelsen?


Man vill profilera sig som miljövänlig och ett av de första besluten man fattade var att utreda en tidigare stängning av Bromma flygplats. Eftersom man tycker att flygplatsen är så himla onödig, borde man i konsekvensens namn också flytta regeringsplanet till Arlanda. Föregå med gott exempel. Men nähä, inte då! I stället gör man resor som faktiskt är helt absurda. På ganska kort tid har regeringsplanet (ett av de tre jetplan som regeringen nyttjar för eget bruk) flugit sex gånger mellan Bromma och Arlanda. SEX GÅNGER! Bilvägen är sträckan knappt fyra mil och tar, enligt Eniro, 29 minuter.

Förutom alla pengar det kostar med personal, drift osv – flygvapnet fakturerar 10.800 kronor per flygtimme, en taxi kostar typ 400 spänn – har de här resorna släppt ut FEM TON KOLDIOXID. En normalbil släpper ut 5,3 kg koldioxid på den sträckan. Regeringen har alltså med sitt fulflygande släppt ut 943 gånger mer koldioxid än nödvändigt. Miljötänk. Blaha blaha.

Tiggarna är ett populärt ämne i pressen just nu. Även pk medier och politiker börjar kanske inse att man bör göra något åt problemen. Inte bara med de allt mer framfusiga och påträngande tiggarna, utan mer problemet med tältläger, kåkstäder och nedskräpning. Vissa platser i och kring våra städer är numera sanitära olägenheter. Men det mer progressiva tiggandet med hjälp av tidningen Sofia börjar bli en plåga. Vid busstorget här i stan går unga tjejer iklädda något som väl bör betraktas som profilkläder; röd eller blå lång sammetskjol med vit bollfrans, och drar folk i jackärmarna i ivriga försök att få tidningar sålda. I går såg jag minst två påhoppade som blev på riktigt förbannade, den ena skrek ”NEJ TACK säger jag. FATTA!” och den andra fick mer eller mindre slå sig fri från den ihärdiga försäljerskan. Debattartikelförfattaren i dagens DN hade en rad konkreta förslag. Vore bra om de gick att genomföra. För visst är det så, tiggarna vill inget hellre än att vara hemmavid med sina familjer och försörja sig med ett hederligt arbete. Vore klädsamt om vi och övriga EU kan förmå Rumänien att ta emot hjälp och pengar och GÖRA något. NU.

Vad i övrigt har hänt i den stora världen då?
 Molly Sandén har färgat håret lila.
 När man drar i fingrarna så det knakar bildas en gasfylld hålighet på mindre än 310 millisekunder inuti fingerleden. Har forskare kommit fram till.
 Camilla Läckberg ska sälja lägenheten hon köpte till Martin Melin när de skilde sig.
 Jonas Sjöstedt har tackat nej till Carl Philips och Sofias bröllop. Tillåt mig gäspa.
 Fredrik Eklund, mäklaren och mångmiljonären som fjompat sig i nåt program i TV3 ska bli pappa. Han och maken har anlitat en surrogatmamma. Nä men jag bara sa det.

Och vad i övrigt har hänt i den lilla världen där jag befinner mig? Inte särskilt mycket faktiskt. På vattenskadefronten intet nytt. Här har fukten fått frodas i drygt tre veckor nu så det luktar faktiskt lite källare i matrummet. Den förstörda mattan får vi ersättning för, helt och hållet meddelar försäkringsbolaget glatt, eftersom den var sprillans ny. Minus självrisken på 1500 spänn. Tack så j-la mycket, herr Klantigaste-Rörmokaren-Ever. Och tack Kvalitetsbygg som än en gång bevisat att man inte är i närheten av att leva upp till firmanamnet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.