Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 26 februari 2015

Lilla vän


 
Lånad från morelli.se
Härskartekniker är ett intressant fenomen. Det tog ganska många år i yrkeslivet innan jag lärde mig känna igen det.

Du som är så bra på att koka kaffe/skriva protokoll/göra-andra-skitsaker-som-jag-tycker-jag-är-för-betydelsefull-för-att-göra…” har man ju hört några gånger.
Eller äldre män som konsekvent kallar alla kvinnor i sin omgivning för ”lilla gumman” eller ”lilla vännen”.
Eller människor som pratar med ett flertal personer men undviker ögonkontakt med en eller flera i gruppen.
Listan är i princip oändlig. Finns böcker i ämnet, för den som vill lära sig känna igen och hantera de här svinpälsarna.

I gårdagens Aktuellt (eller Rapport, kommer aldrig ihåg vilket som är vilket) intervjuades Stockholmsmoderaten som tycker att man måste göra något för att det inte ska bildas kåkstäder i och kring staden. Eftersom statstelevisionen ska vara oberoende hade man kallat in vikarierande socialborgarråd från MP. Miljöpartisten satte sig direkt på sina höga hästar och kallade moderatkvinnan för ”lilla du” med de inledande orden ”Tyst nu!”.
Högdalen, Stockholm
Hade det varit till exempel Anders Björk som sagt så till till exempel Åsa Romson hade det blivit ett saaaaabla liv i pressen. Och nu? Knäpp tyst. Warum? Kan man kanske undra. Möjligen kan det hänga ihop med att 1) vi är inte så vana vid kvinnor som använder härskartekniker 2) majoriteten av alla nyhetsjournalister är miljöpartister.
Suck.

Apropå MP, hur ska de krångla sig ur sitt starka motstånd mot ett förlängt avtal om vapen till Saudiarabien? Det pågår diskussioner om att förlänga det och eftersom Löfven är en stjärna på att förhandla, tippas att han får som han vill. Men alltså. Ska vi över huvud taget göra business med en av världens värsta diktaturer? Och dessutom förse dem med krigsmateriel. Ska vi börja hångla med Nordkorea snart också? Va?
Margot Wallström som går från den ena succén till den andra (ja, jag är ironisk) sägs vara bortpetad från diskussionerna eftersom hon är så anti ett land som inte låter kvinnor köra bil ens.
Apropå härskartekniker.

Det är svårt att hänga med i nyheterna på nätet nuförtiden. Expressens nättidning hänger sig gång efter gång och Aftonbladet har gjort nån sabla ”tabletupplaga” som är skitsvår att läsa. Och försöker man läsa i datorn är alla bilder ut så här. 

Men de kanske inte vill att man ska följa annat än hur det går i Mästerkocken eller för Gunilla Persson i nån kopia av ”stjärnorna på slottet”.

Hann i alla fall snappa upp att nu sänker bankerna räntorna igen. Men alltså, inte för att jag är särskilt slängd i matte och synnerligen inte i nationalekonomi, men jag får inte ihop resonemangen.
Man gillar inte att bostadspriserna går upp. Men hänger inte priserna ihop med att det är billigt att låna pengar?
Man gillar inte att vi svenskar inte har något sparkapital. Men hur motiverad är man att spara pengar när räntan på insatt kapital är noll?
Och mitt i allt detta vill man att vi ska shoppa som dårar för att ”få fart på ekonomin”.
Beats me.
Liksom.

Nåt annat som övergår mitt förstånd är människors märkliga beteende att gapa och svälja, att sällan ifrågasätta. Alltså om någon börjar vräka ur sig både det ena och det andra om en annan människa i sociala medier, så säger vännerna usch och fy och hjälp vilken hemsk människa. Gärna öser på med mer förakt mot en person som de inte ens vet vem det är. Med påföljd att den som vräker ur sig får bekräftelse på att han/hon har rätt och fortsätter elda på med förnyad kraft. ”Kolla bara, mina vänner håller med mig. Jag har rätt. Människan jag förtalar är en ond person. Det håller mina vänner med om.” 
Skrämmande.
Och ruskigt obehagligt för den som blir utsatt.

Positiva sportnyheter ramlar in dagligen från Falun. Charlotte Kalla, Johan Olsson och vad blir det för medaljer idag? Så jag instämmer med några lustigheter jag snappade upp i går:
Bättre en vass Kalla, än kass valla.
Och:
Kallas kaviar, gjord på norsk torsk.

Häpp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.