Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 31 oktober 2014

Com Hem - Går Bort





RRRrrrrrring!

Lena Heimlén (svarar jag alltid, det kan ju vara en kund).

”Hej hej det är Anders från Com Hem. Jag söker Lena.”
Blir aggressiv bara jag hör den där tillkämpat överkäcka rösten i luren och fräser att om du hade lyssnat när jag svarade hade du hört att det är mig du pratar med.

”Ja men så bra” tror jag att han säger men det skränar, spelas musik och skrålas som värsta rejv-partyt i bakgrunden. Jag säger åt honom att koppla bort högtalartelefonen, eller head-setet eller var det är. Eller sätta sig någonstans där det inte är så mycket ljud i bakgrunden. Han fattar inte ett jota. Men säger att de sitter flera hundra personer i ett rum. Har de inget skyddsombud på Com Hem?

”Jo sörrö, jag tänkte du skulle få bättre pris på dina tjänster från oss.”
Börjar ana oråd och säger ointresserat jasså’ru. Men först vill han veta hur mycket vi betalar idag. Ingen aning, svarar jag helt sanningsenligt. Det verkar glädja Anders, för nu kan han ju dra till med precis vad som helst. Tror han. ”595 kanske låter bekant” käckar Anders vidare, han har ju ingen aning om att han pratar med en sifferblind (som dyslektiker fast med siffror i stället för bokstäver).

Näe, svarar jag sanningsenligt eftersom det inte låter ett enda dugg bekant. Då klämmer Anders till med ett alldeles fantastiskt erbjudande. ”Ni har ju telefon, bredband och tv från oss. Vilken hastighet har ni på bredbandet?” Faktiskt har jag ingen som helst aning om det heller. Däremot vet jag att vi inte har tv via dem, vi har nåt kabel-tjohej som hela huset har. Det berättar jag för Anders, som inte låter sig hindras av att sitta inne med fel information.

Nu kommer han med det oemotståndliga erbjudandet. Vi behöver bara betala 458 spänn i månaden! Jaha? Tänker jag tyst medan jag loggar in på banken och plockar fram fakturorna från Com Hem. En snabb genomgång visar att vi betalar ungefär 350 kronor i månaden i snitt. Beror lite på hur mycket vi använder den fasta telefonen. Till och med en sifferblind som jag kan konstatera att erbjudandet inte är särskilt lockande.

Jag berättar för Anders att han just kommit med ett fantastiskt erbjudande som skulle kosta oss en hundring mer i månaden. Tolvhundra spänn om året. Då går han till steg två i sitt pratmanus. Vi ska få sex månader gratis. SEN ska vi betala 458/månad.

Jag undrar vad haken är, förutom att erbjudandet blir dyrare efter sex månader. Anders kollar i sina papper och säger att vi just nu tycks ha noll fast avgift för telefonen. Så egentligen skulle vi betala mer. Jaha? Ander klämmer då i med att vi, förutom det fantastiska erbjudandet kommer att få en gratis Siemens-telefon till ett värde av tusen kronor. Lysande. Men vi behöver ingen ny Siemens-telefon. Inte ens en gratis.

Men, jag undrar fortfarande vad det fantastiska erbjudandet består av. Och vad haken är. Då berättar Anders att vi måste binda vårt avtal i 36 månader. Mhm, men om vi flyttar härifrån då undrar jag. Det var skitbökigt sist vi flyttade och hade bundit telefon och internet. Men Anders försäkrar att Com Hem funkar överallt, om vi inte tänker flytta ut till en stuga på landet förstås. Men det kanske är just det vi tänker, säger jag då och känner mig krånglig. Anders letar febrilt i sitt pratmanus. Såna motargument har Com Hem inte räknat med. Anders svamlar en stund och säger sedan myndigt att han nu tänker läsa upp ett avtal som jag får bekräfta och sen är saken klar.

Nähädu, stopp och belägg säger jag med aningen höjd röst. Såna här stora beslut vill jag inte ta på egen hand. Vi har gemensam kassa och ingen av oss fattar självsvåldigt beslut om ekonomin. Jag vill prata med min man först, innan jag sätter oss i något avtal tre år framöver. Men se det går inte alls för sig. Däremot kan Anders själv ringa och prata med honom. Tror jag säkert att du kan, säger jag, men han har inte samma möjligheter som jag att sitta och ta privatsamtal under arbetstid.

Då suckar Anders och säger att om jag inte slår till på direkten kan han inte erbjuda sex månaders gratis telefoni och bredband. Då återstår bara erbjudandet med en höjning av kostnaden med ungefär en hundring. Och en gratis telefon. Mot att vi tecknar ett 36 månaders avtal.

Ja du Anders, tack så himla mycket men då tackar jag nej.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.