Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 11 december 2013

På kurs med Kurt

Ett tämligen riskfritt hundköp


Lasse Brandebys karaktär Kurt Olsson körde för många år sedan något som hette ”På kurs med Kurt”. Jag såg korta snuttar av något enstaka program och måste erkänna att jag inte fattade humorn. Har antagligen för få göteborgs-gener för att skämten ska gå hem. Jag bara kom att tänka på dessa till synes helt meningslösa försöken att lära ut något helt obegripligt (om jag minns rätt) när jag deltog i vad som kallades Utbildning för patientföreträdare, arrangerad av Sveriges Kommuner och Landsting. Patientföreträdare ska numera finnas med då man skriver nationella och regionala vårdprogram för olika typer av cancer. Sjukvården har kommit på att det är bra om man någonstans i arbetet faktiskt tänker på patienten. Och det var ju klokt tänkt. Äntligen.
Men i min skalle är det så att om man deltar i någon form av utbildning bör man rimligtvis ha lärt sig något när utbildningen är slut. Jag har antagligen helt fel uppfattning. Men jag har aldrig varit inblandad i vare sig kommunal eller landstingsverksamhet tidigare. Staten satte av en fet summa pengar för en utbildning. FET summa pengar. Hundra pers tog sig till Stockholm, bodde på hotell, åt och drack (jadå, bara alkoholfritt för statliga stålar) och satte av flera dagar på något som de flesta deltagarna sedan betygsatte som tämligen meningslöst.
Men villkoret för att få pengarna var att de skulle göras av med i år.
Så då gjorde man det. Av med pengarna alltså.
Hellre än att låta dem "frysa inne".
Och sen undrar man varför kommuner och landsting kostar en massa pengar.
Hjälp.

Men.
Undrar om alla cancerpatienter vet att de har rätt till en namngiven kontaktsjuksköterska? Och en individuell vårdplan? Skulle’nte tro det. Inte ens överläkaren på St Görans kirurgavdelning känner till det…

Dummast på länge måtte familjen vara som köpte en fransk bulldogg för femtusen spänn av en säljare på ett torg i Malmö och sedan blev förvånade när både valpen och alla papper var fejk. Synd om hundkraken som var både blind och svårt sjuk och som inte avlivades förrän den var sju åtta veckor gammal.
Alltså.
Ursäkta. Men hur dum får man egentligen vara?
Vilken annan vara skulle de köpa av en okänd person på ett torg till ett pris som är ungefär en fjärdedel av normalpris? Va?

Nobelmiddag i går. Såg vi något av det på tv? Nope. Men jag såg en bild av fru Bildt i tidningen. Varför envisas hon med att varje gång hon klär sig i långklänning kamma det korta håret rakt uppåt? Tycker hon det är snyggt? Antagligen. Kom jag just på.
Prinsessan Christina var helt enfärgad. Hår, smycken, kläder, väska, skor – allt gick i samma gråa färg.
Såg däremot glimtar av sändningen från Sydafrika och gladdes åt att alla talen (som jag såg i alla fall) teckentolkades. På afrikaans får man anta. Bra där.
Årets julkalender kan man också se teckentolkad. Försöker förtvivlat hänga med och har väl hittills lärt mig att teckna sten, raket, familj, kissa och nej. Det tar sig.

Expressen avslöjar en massa sverigedemokrater som skriver rasistiska inlägg på nätet. Hur många blir det kvar i partiet om man ska leva upp till Jimmies nollvision? Varför inte stå för det man faktiskt tycker och tänker? Det vore mer rakryggat, men skulle antagligen skrämma bort de flesta väljarna. Han är ju inte dum på det viset, partiledaren.

Det stormar rejält kring kvinnan (den enda) som närvarade vid lottningen till spel i fotbolls-vm nästa sommar. Jo, det muttrades en del om ”slampigt” och ”opassande” och ”korkat” i mitt närområde också, men att kräva att skulle bära hijab för att passa iransk TVs riktlinjer var väl ändå att ta i.

Var och när det är lämpligt att amma är en fråga som blossar upp med ojämna mellanrum. Nu är det en ”supermodell” som tycker det är helt okej att amma medan en stab av stylister håller på och kammar, sprejar och sminkar henne. Stackars barn. Säger jag bara. Är det inte lämpligt att ge den lilla största möjliga matro?

På hemmafronten då? Det går framåt med stormsteg… Ja, jag är ironisk. Sedan sist har man kopplat in avloppet. Och målat ungefär en halv kvadratmeter vägg. Det har bergis tagit tio minuter. Wow. I morgon stängs strömmen av igen halva dan. Tur man har Apple-prylar med lång batteritid. Den där sabla Samsung-telefonen käkar batteri i samma takt som en utsvulten tonåring vräker i sig mackor. Fort alltså.

Nä nu blir det promenad i solskenet. Lite frisk luft och dagsljus kan göra underverk.
Undrar om man ska våga sig på lite pepparkaksbak sedan?
Eller det kanske var att ta i?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.