Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 13 april 2012

Gör Det Själv


Läste i dagens DN att arbetslösheten kommer att hålla i sig. Varför är alla så himla förvånade? Nuförtiden ska ju varenda kotte göra allting själv. När jag var liten, för en hel evighet sedan känns det, tankade man inte ens bilen själv. Man bara körde in på macken och ut kom en tjänstvillig man (det var i princip enbart män på mackarna på den tiden) och fyllde på bensin. Medan soppan flödade passade mannen på att tvätta rutorna på bilen. Pappa satt lugnt kvar och betalade kontant genom sidorutan. Var fönstren bra putsade fick mannen lite dricks också.
Nu är de flesta mackarna obemannade och finns det personal har de knappt en aning om hur en bil ser ut. Men värma korv och hälla upp kaffe kan dom... Ska man ha en liter motorolja får man vackert leta själv.

För inte alls längesen skämtade jag om att "snart får man väl ta betalt av sig själv när man går och handlar också". Det skämtet har fastnat i halsen nu. Varför inte göra som Lidl och låta varorna stå kvar på lastpallarna? Då sparar man ju in på personalen som ska plocka upp på hyllorna. Varför ha en butik förresten? Kan inte pallarna stå kvar i lastbilarna så kan folk gå in och hämta det dom ska, scanna varorna och betala med kortet när de lämnar lastbilen. Eller varför inte slopa hela detaljistledet och låta folk åka direkt till Scan, Edet och Pripps? Det borde bli skitbilligt. Ja, förutom resandet förstås. Man kanske kan anställa någon som åker runt och gör inköpen åt en? Nä förresten, det finns ju redan. Matkassarna som levereras till dörren. Slipper man tänka också...Var ska det sluta?

Hemmasnickeriet började väl med Martin Timell? När han började småfixa i TV4 skulle varenda Timell-wanna-be bygga hemma. Det gav fler arbetstillfällen i sjukvården, särskilt akutsjukvården, så nån nytta gjorde det väl. Försäkringsbolagen fick också fullt upp när de skulle utreda alla vattenskador, elfel och mögelangrepp. Sen kom ROT-avdraget och så blev det lite fart på hantverksyrkena igen, men dagens ungdomar verkar inte vilja jobba med sånt. Däremot har vi gjort en lysande insats mot arbetslösheten i Polen.

Klippmaskiner gör att varenda snubbe har samma frisyr som Reinfeldt och herrfrisörerna blev sysslolösa.
Bankerna orkar inte ens hantera kontanter längre eftersom nästan alla bankärenden sköts av kunderna själva. Dessutom är kunderna så pantade att de BETALAR för att göra jobbet själv. Helgalet.
Brevbärarna orkar inte böja sig till brevinkasten i flerfamiljshus längre utan puttar in kuverten i små postboxar i porten. Som mottagarna får hämta själva. Reser man bort måste man lagra posten någon annanstans, det får plats typ tre brev i en box, och sen får man åka och hämta den när man kommer hem igen.
Ja, så där kan man hålla på.

Det märkliga är att nu tar det så himla mycket tid att göra sånt som tidigare gjordes av anställd personal i olika företag, så nu har vi inte tid att städa själva. Eller gå med ungarna till dagis. Eller bada hunden. Eller hjälpa till med läxorna. Såna tjänster har så gott som varenda människa råd att köpa numera. Summan av lasterna är konstant, brukar man säga. Detsamma verkar gälla arbete, man har bara omfördelat jobben lite grann.

Värst i kategorin gör-det-själv måste väl ändå vara den maskin jag upptäckte på ICA Maxi i morse. En maskin där kunderna kan skiva sitt bröd. Det är faktiskt sant. Och det är faktiskt inte riktigt klokt.

5 kommentarer:

  1. "Äntligen"!? Är det verkligen någon som har saknat en brödskivare i affären?
    /Linus

    SvaraRadera
  2. Oj, brödskivarna har funnits rätt många år ute i butikerna.
    Jag minns det eftersom jag för många årsedan stod och skrattade gott åt en pensionär som glad i hågen ignorerade förbudsskylten med den ungefärliga texten: "maskinen är ENDAST till för MATbröd, ej KAFFEbröd!" körandes en slags vetelängd genom apparaten.

    SvaraRadera
  3. Ha ha brödskivarna har gått mig spårlöst förbi.
    När jag blir pensionär ska jag också strunta i alla löjliga förbudsskyltar.
    /Lena

    SvaraRadera
  4. Jag vill i alla fall inte slå ihjäl min egen hamburgare. Tvivale!

    SvaraRadera
  5. Det värsta är ändå sophämtningen. En annan sak som stör mig är att i takt med att allt fler saker blir automatiserade så höjs även priserna.
    Det onödigaste jobbet - som också ofta gör fel - finns fortfarande kvar. Jag pratar förstås om min favorit, spärrvakten. Men SL är ju bäst i världen på att slösa bort pengar också. Fast å andra sidan, tar de bort spärrvakterna så kommer de väl höja priset igen...

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.