Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 9 augusti 2011

Die dummen Schweden


Jag känner inte till bakgrunden till det tyska uttrycket om "de dumma svenskarna" men allt som oftast är jag benägen att nicka instämmande.

Alltså, hur kan samhället (= vi alla) acceptera att människor år ut och år in kan kvittera ut stora belopp sjukpenning och sjukersättning och samtidigt jobba? Alldeles för ofta hör jag någon säga att de sjukskriver sig för att få extra tillskott i kassan och/eller för att semesterdagarna är slut. Det verkar nästan som om slika tilltag möts med respekt och beundran, ibland även med avund; att jag inte själv kom på något så smart. Är vi på väg mot samma attityder som i Grekland? Den som lurar staten (= alla skattebetalare) är ett geni. När sedan notan kommer, statskassan är tom, går ilskan ut över Dom Som Bestämmer för att de inte tagit i med hårdhandskarna mot alla som fuskat. Märkligt.

SvD har i flera artiklar uppmärksammat en rad fall av fusk med Försäkringskassans pengar. Människor som har läkarintyg på att de inte kan vistas bland folk och därmed inte kan jobba, som sedan avslöjas med diverse kriminella uppdrag nattetid. Inte förrän de dömts för olika brott, uppdagas fusket med sjukersättningarna. Hur länge ska vi tillåta detta? Man samkör inte ens statliga register, där man exempelvis hade kunnat upptäcka att en sjukskriven man var engagerad i familjehemsplaceringar (bland annat) och fick ersättning för det.

Dessutom ställer allt fusk till det rejält för de som är sjuka och handikappade på riktigt. De blir granskade, misstänkta och får kämpa på alla möjliga vis för att få den ersättning de har laglig rätt till. Ett rikt land som Sverige måste kunna hjälpa dem som inte kan ta hand om sig själva. Punkt.

Hur dumma är vi svenskar egentligen? Bara gapar och sväljer allt någon påstår, enbart av den enkla anledningen att denna någon skrivit under på att det påstådda är sant "på heder och samvete". Hur kollar man att denna någon över huvud taget har ett samvete? Eller någon heder? Wakie, wakie liksom.

Som med den avkastade 11-åringen. Jag har faktiskt blivit kallad rasist för att jag inte bara gapade och svalde storyn som haltade utav bara f-n. Uppretade massor på nätet öser sitt hat över SJ i allmänhet och konduktören i synnerhet. Jag undrar fortfarande var storasystern höll hus under de tre timmar det tog för tåget att köra från Kumla till Göteborg. Om jag hade åkt med en 11-åring och kommit tillbaka från mitt toabesök och inte hittat denna 11-åring bums hade jag larmat omgående. Man kan väl inte bara gissa att hon "var någonstans på tåget" och bara gissa att hon nog kommer tillrätta medan man själv inte gör något åt saken. Vi lär aldrig få hela storyn. Så fort någon på SJ öppnar truten, är kvällspressen där och förvränger. Inte undra på att förtroendet för SJ är i botten. Visst, det finns mycket att klandra SJ för, men Expressen och Aftonbladet kan faktiskt ta på sig en stor del av ansvaret. Nu har dessutom en privatperson polisanmält konduktören för hatbrott! Hur rabiat får man bli? Liksom.
Die dummen Schweden läser tabloider och skvallertidningar och tror på vartenda ord.
Hjälp.

Idag kör Expressen en annan SJ-skräckis om en mamma som skulle möta sin 11-åring vid tåget och när barnet inte steg av tåget blev mamman nekad att gå ombord och leta efter dottern. Skälet var att tåget har en tidtabell att passa. Tacka fasen för det. Skulle man stoppa all tågtrafik i hela södra Sverige för att ett barn somnat och missat att stiga av tåget? Vilket j-la liv det hade blivit då!
Sensmoralen är väl snarare att elvaåringar inte är tillräckligt mogna för att åka tåg ensamma...

En 76-årig man blev nekad att gå på krog i Norrtälje. Han var för gammal. Restaurangägaren förklarade i TV i går att "jag skulle inte vilja att mina döttrar var på en krog där det finns gamla gubbar".
Men alltså. Hur dum får man bli? Sånt där kan bara hända i åldersfixeringens högborg Sverige.
Restaurang Havspiren är härmed bojkottad.

Nu ska "Årets Hjältemama" utses. Svengelskan breder ut sig.
I går såg jag uttrycket "Master sovrum" i en mäklarannons.
Hjälp.

Börsen.
Expressen: Börsen starkt uppåt.
Aftonbladet: Stockholmsbörsen vänder nedåt.
Samma klockslag. Vem ska man tro på, tro på, tro på...

Främlingsfientliga partiföreträdare anser att det svenska biståndet är för högt och ska skäras ned.
Så länge vi har råd att vräka stålar över folk som inte vill arbeta, har vi råd att hjälpa människor som svälter.
Faktiskt.
Sen kan man tycka att pengarna borde räcka till att ta hand om våra gamla också. Men det är en helt annan sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.