Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 15 april 2011

Svar från Dagens Nyheter


Jag skickade texten om sjukförsäkringen från min blogg till Dagens Nyheter härom dagen. Sorry Gunilla, ett införande extenso i DN kan vi nog glömma.

Här är svaret jag fick:

Hej,

vi har speglat sjukförsäkringsfrågan ur alla upptänkliga vinklingar under
många år, såväl på nyhets- som på opinionsplats (ledare och debatt). På DN Debatt försöker jag ha en blandning av ämnen och artikelförfattare. Oftast går kritiken ut på att vi endast låter makthavare komma till tals. Därför är det mycket ovanligt, och måste jag säga lite komiskt, att få höra att vi lutar åt kvällstidningshållet på grund av att en privatperson kommer till tals. Jag skulle önska att fler vore lika modiga och självutlämnande som 19-åriga Hannah Fredriksson. Det skulle samhällsdebatten och vi alla tjäna på.

Med vänlig hälsning

Bo G Andersson
Chef och redaktör DN Debatt



Vilket skämt. Svaret får mig faktiskt att undra vem 19-åringen är kompis med på tidningen.

Jag mejlade omgående tillbaka till hr Andersson(förvånad, någon?):

"Hej och tack för ditt svar!
Möjligen kan man ursäkta att du är partisk, det hör väl till sakens natur
när man är anställd i ett företag oavsett vilket.
Att DN speglat sjukförsäkringsfrågan ur alla upptänkliga vinklingar är något som läsekretsen inte har uppfattat. Tidningen har helt och hållet fokuserat på att kritisera försäkringen och, som jag nämnde i min slutkläm, när statistiken att hälften av alla utförsäkrade fått jobb släpps, skriver tidningen "hälften av alla utförsäkrade går tillbaka i sjukskrivning". Det är detsamma som när man får sin cancerdiagnos och läkaren säger att man har 50% chans att överleva. Det enda man hör är att det är 50% risk att man dör.

Min åsikt, som jag förbehåller mig rätten att ha, att DN börjar luta åt kvällstidningshållet är inte enbart baserat på den 19-åring som fick vältra sig i självberöm härom dagen. Men det var liksom droppen. Jag såg inget modigt i det och, som jag påpekade, berättelsen haltade betänkligt på ett flertal ställen. Jag är knappast ensam om den insikten, vilket framgick med stor tydlighet när man läste kommentarerna på nätet.

Man blir alldeles matt av all negativitet, oavsett om det är på ledarsidorna
eller i artikelform. När rapporterade tidningen om någon som faktiskt haft nytta av det nya systemet? Någon av alla dem som kommit tillbaka till
arbetslivet efter en lång sjukskrivning och utförsäkring? Någon som fått
tillbaka självkänslan och självförtroendet efter åratal i sjukskrivning?
Nä, just det.

Vänliga hälsningar
Lena Heimlén"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.