Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 13 augusti 2010

Vad är viktiga nyheter?


När man har varit tok-koncentrerad i några månader med ett jobb, blir man lite insnöad. Nu är jobbet avslutat, eller som jag när jag mötte grannen i hissen ”Puh, nu har jag varit och lämnat av mitt n-rjobb!”. Det var väldigt dumt sagt. Grannens sambo har mycket mörk hy och rasta-flätor och jag kände mig som Sunes pappa i filmen Sunes sommar. Som tur var gjorde jag ungefär som Sunes pappa och hejdade mig mitt i ordet, men det var klantigt ändå. Varför kan man inte deleta vissa ord ur hjärnan?
Nåväl.
Förutom att en viss tomhet infinner sig, får man upp ögonen för omvärlden igen.
Läser morgontidningen mycket noga.
Kollar dagstidningarna på nätet.
Och ser hur olika man värderar nyheter.

Just nu pågår en av de värsta katastroferna i modern tid.
Översvämningarna i Pakistan har hittills drabbat 14 miljoner människor. Den enda nättidning som verkar tycka det är viktigt, är Expressen.
Jag mejlade till alla tidningarna.
En man – chefredaktörerna är oftast män – ifrågasatte om jag över huvud taget var läskunnig. Hans tidning hade minsann en helsida idag.
Det är jag i allra högsta grad, svarade jag, och bad honom berätta var.
Han svarade inte.
Det gjorde inte dom andra gubbarna heller. Inte ens han på Expressen, men han blev väl chockad över att någon främmande människa kom med något positivt.

Lite skrämmande att bussresenärer i Kungsbacka, en pedofil i Kambodja och Paris Hiltons hår är viktigare än Pakistan. Till och med Brad Pitts sömnproblem och Frölanders simning rankas högre.

14 miljoner människor.
Det är ett och ett halvt Sverige.
Jordbävningen i Haiti drabbade inte lika många (omkring ½ miljon människor). Men i krokarna finns det en del svenska charterhotell.
Tsunamin 2004 var inte heller lika omfattande, även om den slog till mot obegripligt många. Knappt hälften så många (c:a 6 miljoner människor) råkade illa ut, på ett eller annat sätt. Och alla kände vi väl någon som kände någon som hade skadats eller dött. Svenskar.
Till Pakistan reser inte så många svenskar.
Troligen därför som det är såpass tyst.
Inga semesterresor i farozonen.
Kan det vara så illa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.