Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 31 augusti 2010

En känd doldis


Det finns en person som förmodligen är den mest mångsidiga i landet.
En som kan ta hand om gamla föräldrar, plocka ur diskmaskinen, byta däck på bilen, felanmäla hissen – ja det finns i princip inga begränsningar.
Inte nog med det. Denna person blir alltid föreslagen som klassförälder, till bostadsrättsföreningen eller till festkommittén på jobbet.
Populär och kunnig på det mesta.
Plocka upp hundskit är en paradgren.

Personen är Någon Annan.
Alla flyr fältet när något tråkigt, jobbigt eller tidsödande ska göras.
Dom tycker att Någon Annan kan göra jobbet i stället.

Någon Annan är också en oerhört förmögen person.
Det är ju alltid Någon Annan som ska betala klottersanering, försäkringsbedrägerier och städning av allmänna platser. För att ta några vanliga exempel.
Jag ändrar till helförsäkring nu och så anmäler jag stenskottet om några månader och slipper pröjsa. Någon Annan förväntas stå för den notan.
Vi lämnar skräpet här, Någon Annan betalar säkert en städfirma.
Rätt suveränt faktiskt.

Någon Annan är snudd på mer populär än Staten, som annars är den som brukar anges som betalningsansvarig.
Fuskar med bidragen gör väl alla som har chansen? Staten betalar.
Eller:
Jag tycker studenter ska få åka gratis tunnelbana. Staten kan väl betala.
Låter ju som en bekväm lösning.

Någon Annan har - förmodligen på grund av sin oerhörda popularitet - fått en plats uppkallad efter sig.
Någon Annanstans heter den.
Det är där dom ska lagra kärnavfall och bygga alla vindkraftverk.
Alla höghus också, förresten. Och bostäder för missbrukare, handikappade, invandrare och andra icke önskvärda människor.
Dom kan bo i Någon Annanstans.

Jag har aldrig träffat Någon Annan, men jag är väldigt nyfiken.
Jag känner faktiskt ingen som har träffat denna person.
Bara hört talas om.
Däremot har jag varit Någon Annanstans.
Men jag talar inte om var det ligger…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.