Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 25 augusti 2017

Jag mår illa


Jo tack. Magsjukan har släppt nu, men illamåendet håller i sig…
Man kan, som Magnus Uggla, må illa av kändisar som fläker ut hela sitt privatliv i pressen. De stör mig inte nämnvärt. Däremot blir jag, på riktigt, illamående av att läsa om den danske u-båtsbyggaren. Hur är en människa funtad, som direkt efter att ha styckat och dumpat en annan människa till havs, helt oberörd ljuga polisen rätt upp i ansiktet? I och för sig undrar jag nästan ännu mer hur man kan såga sönder en kropp. Som dessutom tillhör en människa som man nyss fört ett samtal med. Vad som hänt där i u-båten får vi kanske aldrig veta. Vill vi ens veta det? Det räcker med de fragment av fakta som läcker till pressen för att få min mage att vända sig utåin.

Syrran påminde mig om boken ”Monster i mänsklig skepnad” och en av de värre monstren i historien Jeffrey Dahmer och sa ”fast han var ju ett snäpp värre, han åt ju upp sina offer”. Om dansken är värre vet vi inte (dessutom är han varken åtalad eller dömd, så det mesta är ju spekulationer och gissningar). Vill man spä på sina morbida fantasier kan man konstatera att det fortfarande saknas ett flertal kroppsdelar.

Sedan tänker jag på journalistens vänner och anhöriga. Hur mår man när man får reda på såna här hemska detaljer om en älskad syster/dotter/fästmö? Kan inte ens ana mig till det. Och lite illa mår jag av alla som aldrig ens hört talas om henne men som nu ska hålla på och beklaga sorgen och skriva ”mina tankar går till hennes anhöriga” när man inte ens vet vilka hennes anhöriga är.

Hanne Kjöller skrev om det häromdan. Detta att alla ska ”sända tankar” till offrens anhöriga. Oavsett om det gäller terrordåd eller annat dödligt våld, naturkatastrofer eller olyckor. Rädslan för att inte säga rätt saker skapar känslomässig förlamning. Läs gärna krönikan.

Den offentliga mobbningen av Anna Kinberg Batra får mig också att må illa. Ja, hon är otydlig men det har väl snarast med partiets velighet att göra. Ja, hon upplevs som både stel och nervös vilket knappast är goda egenskaper för en ledare. Ja, hon må ha utseendet emot sig (kan hon knappast rå för, men hon är ju kvinna och då blir man granskad med andra ögon) men är allt detta skäl för att hudflänga henne inför öppen ridå? Om inte M ska återgå till nivån på de runt tio procent man hade i början av 1970-talet får man nog ta och bestämma sig om man är ljusblå eller mörkblå. Och ta tillbaka sina kärnfrågor som lag och ordning, arbete ska löna sig och annat som de tycks ha tappat bort. Man fumlade till det när Reinfeldt och Borg blev dåliga förlorade och bara släppte allt och drog. Där nånstans verkade hela partiet tappa greppet. Men det kan man knappast lasta AKB för. Fula fiskar lurar i den där vassen.

En ful adlig fisk åkte fast för rattfylla tidigare i somras. Han har godkänt böterna på 7600 kronor (karln är god för 3 miljarder) och erkänt att han druckit två glas vin (det gör varenda en som åker fast i en kontroll och luktar sprit). Däremot har han inte erkänt rattfylleri och nu funderar han på att överklaga. Vad anger af Jochnick för skäl månntro? 1) Han hade ätit penicillin i 20 dagar som han säger påverkade promillehalten.
2) Värdet låg under gränsen för rattfylleri ”i nästan hela övriga Europa”.
3) Han har ”kört bil i 50 år utan att göra mig skyldig till något sådant här trafikbrott”.
Min egen slutsats: Han har aldrig åkt fast förut, trots middagar med alkoholhaltiga drycker. Det hör väl till undantagen att bängen kör kontroller i Djursholm.
Tomte.

Norska skidåkare står mig upp till halsen. Nu har lipsillen Johaug fått sin slutgiltiga dom och hela norska folket tycks anse att det är orättvist och ohyggligt och jagvetintevad. Skärpning! Människan ertappades med anabola i kroppen. Det är inte tillåtet. Normalstraffet är fyra års avstängning. Låt mig slippa fler bilder på hennes tårdränkta nuna. Tack!

Mannen med de ultralånga slipsarna på andra sidan Atlanten då? Pja, intressant att läsa kommentarsfälten till amerikanska nättidningar. Eller mer skrämmande kanske. Att okunnigheten är så utbredd och att så många amerikaner tycks vara fullständigt historielösa gör mig faktiskt illamående. Bara en sån sak som att vifta bort att han har ljugit offentligt mer än 1000 gånger sedan han tillträdde. För att nämna en liten detalj. Hjälp. På riktigt.

Anna Book. Alltså. De där nya tänderna. Var det så himla lyckat egentligen? Tar man upp Expressens nättidning och scrollar flashar bilden på hennes självlysande gaddar till som en blixt från klar himmel. Nu berättar hon dock ”sanningen om tänderna”. Jojomensan. Hon har köpt tandfasader. NÄHÄ?! Fanns det inga i hennes storlek?

Och kan man hoppas på en ny programidé i TV nästa år; ”Sommar utan Ernst”?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.