Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 5 november 2014

Konstigheter


 
Hjälper inte med en pall, förtroendet är ändå lågt...

Alltså, jag brukar inte vara särskilt lättlurad. Mer kanske lite misstänksam i överkant. Särskilt när det gäller inkommande mejl. I morse låg det här i in-korgen:

This is an automatically generated Delivery Status Notification by iTunes.
Dear iTunes member,
We regularly screen activity in our system (Apple Servers),
During a recent screening, we noticed an issue regarding your iTunes account.
Our system detected that your information is invalid or incomplete, In order to avoid any restrictions 
please go to "My Profile" and just confirm your information.
The link does not work ? Copy and paste the link into your browser:
https://www.iTunes.Apple.com/fq/ac=AgVVeYqWvjAwByUTwm19MzCBcK6ep3g&t=pr&ifl
Thanks,
iTunes Apple.Inc

Nädå, jag klickade inte på länken. Inte heller kopierade jag länken. Mejlet hade skickats till en av de e-postadresser jag aldrig någonsin har kopplat till mitt Apple-konto. Första varningsklockan. Andra varningsklockan var avsändarens e-postadress. Det står visserligen ITunes i avsändarfältet men adressen är secretaria@cecmorvedre.com. De hade inte ens bemödat sig att skriva iTunes korrekt.
Nåväl, säkert lyckas fulingarna hacka sig in i en och annan dator den här vägen, men jag gick inte på det. Den här gången. Tricken blir allt listigare.

USA. Men alltså, vadå mellanårsval? Hur ofta röstar man i det där landet? Och varför? Eller, orkar jag egentligen bry mig?

Fick tips om en intressant film, apropå USA. Den handlar om socker. Den amerikanska sockerindustrin beter sig ungefär som tobaksindustrin gjorde innan den var tvungen att vika ner sig för alla fakta, vetenskapliga rapporter och forskning som visar att rökning är farligt. Industrin och dess aktieägare försökte länge hävda motsatsen; money talks, liksom. Nu är livsmedelsindustrin på samma bana när det gäller socker. En överväldigande majoritet av alla livsmedel innehåller tillsatt socker. Som skapar ett beroende. Bara att kolla ur vårt eget godisköpande ser ut. Från ”en sån, en sån och en sån” köp över disk när jag var liten, till dagens hinkar som man medelst stor skopa fyller till fredagsmys och lördagsfrossande. Och det är bara det synliga sockret. Kollat ketchup nån gång? Eller frukostflingor? Se den här http://fedupmovie.com/#/page/home säger jag särskilt till alla småbarnsföräldrar.

Ett annat tips: Läs inte Expressen på nätet. De har en stor bild på ett par fötter med extremt hårt svampangripna tånaglar. Helt gula och läbbiga. Satt fint till morgonkaffet. Inte.

Stefan Löfven. 35 procent av väljarna säger sig ha förtroende för honom, enligt en alldeles färsk undersökning. Just en snygg statsminister vi har fått.

Isabel MacAllister lär vara nån form av inredare. Aftonbladet gör stort nummer av att hon ska sälja sin lägenhet på Söder. Gratisreklam – någon? I alla fall blir man, eller i alla fall jag, förundrad över kaklingen i köket. Samlat gratisprover. Ser det ut som. Och fogningen är faktiskt usel. Kunde till och med jag gjort bättre.
Sen undrar jag hur människan gör när hon vattnar sina orkidéer. Alla står på bänkar och fönsterbrädor utan krukor. Skumt.


Så ett råd till alla med banklån: Bind räntan så fort ni får möjlighet. Bankerna går ut med rådet att INTE binda räntan. Torde innebära att ju fler som binder räntorna, desto mindre tjänar banken. Är det inte alltid så att bankernas råd baseras på vad som är mest lönsamt för banken? Inte för kunden. Såklart.

Nä men nu måste jag nog hämta hem Svenska Hollywoodfruar från i går. Gunilla Persson säger i dagens tidning att vi gör ett respektabelt program som sänds på bästa sändningstid.
Å fasen. Det var nåt nytt. Bara måste man ju kolla in.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.