Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 6 april 2020

Skvatt galna

Nej, jag har inte munskydd på mig annat än när jag ska skära isolering. Eller skoja till det lite.

Nej, man kan inte låta bli att tänka på corona. Alla pratar om viruset och dess inverkan på ALLT i samhället. Överallt pratas det. Och eftersom människor ska hålla minst 1,5 meters avstånd från varandra, måste man prata ganska högt. I splendid isolation ute i spenaten ser jag så lite nyhetsprogram som möjligt, men det går inte att undvika fakta om antalet döda, antalet smittade, bristen på medicinsk utrustning, läkemedel och IVA-platser. Eller skrämmande rapporter om hur ekonomin håller på att braka ihop, över hela världen. Jag råkade kolla min pensionsförsäkring hos SEB. Inser att det troligen inte är läge att pensionera sig före 70 års ålder…

Nåväl. Det kunde vara värre. Här får man vardagsgympa i form av trädfällning, riseldning och vedklyvning. Att handla mat vid halvnio-tiden går finfint och jag har storhandlat så vi inte behöver ta oss till affären på ett par veckor. I morse var jag nästan ensam kund på Ica. Däremot var sisådär 25 ur personalen sysselsatta med att plocka ihop matkassar till kunder som inte kan/vill/får ta sig till butiken. Den tjänsten går inte att beställa på hela veckan, var svaret jag fick när jag försökte beställa på nätet. Och jag förstår alla som tillhör riskgrupper. Trots att det var i ottan och alla borde känna till att riskgrupperna väljer att handla då, var det tre snörvlande och hostande ynglingar i butiken samt en pappa med två vilda småbarn. Bussigt.

I övrigt var där bara några gamlingar. Med munskydd. Alltså, det saknas bevis för att munskydd hjälper. Är man sjuk kan skydden möjligen hindra lite virus från att spridas, det är därför man ibland ser asiater med munskydd; de vill inte smitta sina medmänniskor. Bästa sättet, utöver att hålla sig hemma, är att andas genom näsan – kroppens eget filter – i stället för genom munnen. Munskydd kan möjligen hindra en från att peta sig i ansiktet. För visst kliar det både i ögonen och munnen som bara den när man inte FÅR klia sig.

En annan stolle råkade vi på när vi körde skräp till återvinningsstationen. Förra årets orkan ställde som bekant till det. En del av träden gick varken att såga, klyva eller elda upp så de as-tunga klamparna lastade vi på ett hyrt släp och körde till Görla. Det var ganska glest med folk, men det hindrade inte en virrvante från att nästan backa över fötterna på mig när jag precis hade fått ett bra tag runt en 25-kilos trädrot. Hon stannade bil och släp framför näsan på mig och spärrade min väg fram till containern helt och hållet. När virrvanten klev ur bilen sa jag ”Jaha, det där var ju bussigt!” och fick svaret ”Du får väl flytta på din bil!”. Alltså, var människan på riktigt? Där står jag med en SKITSTOR och jättetung granrot i famnen och hon menar på fullt allvar att jag ska flytta på min bil?! När hon vände ryggen till för att stänga sin bildörr drog jag på värsta teaternysningen. Rätt ut bara. Jag har aldrig sett någon vända sig så fort. Fick jag onda ögat? Jajamen! Och just som hon tänkte skälla ut mig (igen) sa jag ”Jaa du, det var inte jag som skapade den här trängseln.”. Tappa hakan är bara förnamnet. Jag hade god lust att släpa rotändarna längs hennes bil också, men jag avstod. Man är väl inte skvatt galen…

En som verkar ha tappat det helt och hållet är Alex Schulman som varje vecka bloggar i Expressen. Häromdagen skrev han om alla som plötsligt blivit virus-experter, den krönikan var bra. Men i söndags var det han skrev fullkomligt obegripligt och väckte många frågor kring vad han möjligtvis hade inhalerat, injicerat eller inmundigat. Jag tänker att ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle släppa ifrån sig något så galet. Var jag rojalist skulle jag nog gapa om högförräderi. Nu är jag inte det, inte heller är jag något fan av kungen och inte var ”talet” han höll särskilt bra, det lilla jag såg av det i Aktuellt, men de råd som Schulman nedtecknat inför talet var bland det dummaste jag har läst.
Några exempel: Kungen får absolut inte "inleda talet med ett skämt av typen vad är det för skillnad på corona-viruset och en sent utvecklad kalv? Ko-vid-19”. 
Kungen får heller inte säga att han ”har gott hopp om att metanol och etanol faktiskt fungerar”. Och inte ska han ”genomgående kalla viruset för tjingtjong-viruset” eller nysa i handen.
Det är sant. Han skrev så. Bland annat.

Jag säger som fru B ”Värsta bottennappet i världshistorien. Helt obegripligt att tidningen släpper fram det. Värsta jag någonsin har läst.” och det kommer från en kvinna som läser jääääävligt mycket. Det blir intressant att höra hur ansvarig utgivare försvarar publiceringen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.