Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 6 september 2019

Öppet brev till Norwegian


Hörnini på Norwegian.

Jag vet att Boeing har ställt till det för er, men är det verkligen hela förklaringen till att ni verkar ha tappat greppet? Fullständigt.

Jag har i åratal lovordat er.
Bokat massor av flygningar både till mig själv, familjen, vänner och bekanta.
Höjt er till skyarna för er goda kundservice, punktlighet och de jämförelsevis låga priserna.
Men nu undrar jag vad som har hänt.

Det började när jag skulle resa hem från New York.
Att markpersonalen var vimsig och bytte gate otaliga gånger kan man inte skylla er för, kaptenen och kabinpersonalen var lika ovetande som passagerarna.
Vi blev runtfösta ett flertal gånger och blev stående (det fanns inga lediga sittplatser) i timmar, väntande på besked om ny avgångstid. Redan på förmiddagen hade ni aviserat en timmes försening. Som sedan blev både två och nästan tre timmar. Det blev plötsligt en himla fart på att få ombord alla passagerare och ungefär fem minuter innan förseningen skulle börja kosta er pengar, hade alla intagit sina sittplatser och planet backades uppskattningsvis tio meter. Kaptenen meddelade då att man fått en ännu mer försenad slot-tid, men att man i och med den minimala förflyttningen av planet kunde räkna resan som påbörjad. Listigt. Men inte särskilt populärt hos resenärerna.

Ombord fanns inga kuddar, inga filtar, inga hörlurar – absolut ingenting som finns på alla andra bolags långflygningar. Därtill var maten (Kan man ens kalla den det? Kanske. Med lite god vilja.) under all kritik.

Nåväl. Efter den otrevliga upplevelsen har jag full förståelse för all den kritik som riktats mot er. Och antog att missnöjet enbart gällt längre flygningar.

Jag antog fel.
Och fick nyligen uppleva det andra beskrivit och som jag viftat bort som engångsföreteelser. Bristen på respekt för kunderna och bristen på information.

Bokade och betalade en resa till Nice. Avgång vid 9-tiden en fredag för att hinna med ett jobb på eftermiddagen. Bokade även hyrbil att hämta vid lunchtid. Bekräftelse och biljetter kom per mail och allt var frid och fröjd. Tills den dagen jag skulle registrera mitt nya Visa-kort och av en ren slump upptäckte att vi var ombokade med mellanlandning i Oslo! Beräknad ankomst till Nice efter klockan 22! Hur är detta ens möjligt?

Kontaktade er kundtjänst, som inte kunde ge någon förklaring till den ändrade tiden och rutten men påstod att ni skickat mail om ändringen. Det har ni inte. Jag kollade alla möjliga och omöjliga ställen där ett sådant mail skulle kunna fastna. Men icke. Däremot hade ni, den dag ni påstår att ni mailat mig, skickat ett helt obegripligt mail om att ni accepterat min ansökan om återbetalning och angett sex olika nummer på biljetter. Hade gärna velat veta vad som låg bakom detta, men i vanlig ordning kommer mail från er via en noreply-adress…

Nåväl.
Kundtjänst lyckades boka om oss till en annan direktflight nämnda fredag, men med ankomst kl 19. Lyckades boka om jobbet, men det var inte lika lätt att boka om hyrbilen. Den var man tvungen att boka av och därefter göra en ny bokning. Jodå, vi har även bokat bilen via er. Det var inte heller så smart, inser vi nu. Ändringen kostade mig en och en halv timme och 650 kronor. Om ni ersätter mig för detta? Givetvis inte. Blev ert svar.

Eftersom ingen på kundtjänst kan svara på mina frågor och det inte finns någon annan man kan varken maila eller ringa till, startade jag en tråd på er Facebook-sida. Den innehåller nu ganska patetisk läsning. Komisk, skulle man kunna säga om det inte var så otroligt irriterande att inte få annat än goddag yxskaft-svar.

Som sagt.
Jag fattar att Boeing har ställt till det för er.
Men det ger er knappast rätten att trassla till det för era kunder?
God kundvård kostar ingenting.
Men det kostar att bemöta sina kunder som om de vore idioter.

"Kassan sinar för det hårt skuldsatta norska flygbolaget Norwegian" skrev Svenska Dagbladet häromdagen. Bolaget ber långivare om hjälp.
Och i Storbritannien är bolaget det som får absolut flest klagomål numera.
Förvånad?
Inte särskilt.

Så kan det gå...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.