Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 11 september 2019

I-landsproblem

Monstermaskin
Jo, det är faktiskt sant. Vi är igång med ett badrum nu igen… 
Men nu är det alldeles självvalt och kommer att bli sååå bra med nästan villastandard när pensionen väntar runt hörnet. Man blir liksom inte yngre. Har man tur blir man äldre. Men det innebär antagligen några rundor till toan om nätterna. Och då är det skönt med 23 plusgrader och tak över huvudet.

I vanlig ordning är det då detta med hantverkare. Vad ÄR det med den yrkesgruppen? Va? Det finns såklart en massa duktiga killar och tjejer som kommer när de lovat, som gör det de ska och som inte tar betalt för en massa extrasaker. Men det är faktiskt helt sjukt att man blir förvånad när man får tag på en sån. Grävgubben hörde till den ordningsamma sorten. Värre då med snickaren. ”Efter sommaren” var budet och vi satte igång med rivningen. När jag kollade vad ”efter sommaren” kunde innebära blev svaret att han ”hade tänkt göra jobbet första veckorna i oktober” men nu visar det sig att det dykt upp annat som försenar planen en aning. ”Annat” i det här fallet är älgjakten och en resa till Spanien. Plan B innebär ”kanske i februari-mars” och jag tackar nu Facebook och mina alerta vänner som raskt skakat fram flera bra alternativ till den här jeppen.

Maskiner med sladd brukar underlätta tillvaron. Och dessutom är de oftast jätteroliga. Tackar Masse för tips om slaghammare. Fått låna en som väger typ 100 kilo men himmel så mycket fortare det går med den än med trädgårdshackan, kofoten, muskler och jävlaranamma.

Och man ska ju ta pauser om man har ett stillasittande arbete och har man inga arbetskamrater får man roa sig med kroppsarbete som omväxling.

Regeringen kom tillbaka i arbete i går efter sommarlovet. Både drottningen och kronprinsessan somnade under Stefans tal. So boring var han… Han presenterar sällan några kioskvältare, om man säger så. Även om han, enligt reklamfilmerna, gillar ”en kok me brö”. Han sa så. Känns också märkligt att han presenterar ett gäng skattesänkningar, nåt som han och hans parti brukar klaga i högan sky på annars. Och är det så klokt att göda höginkomsttagare och pytsa ut fickpengar till boende i utvalda nordligt belägna kommuner? Jag fattar inte hur 137 spänn i månaden skulle ge de boende bättre välfärd? Inte heller fattar jag riktigt argumenten att de som betalar minst skatt får mest välfärd. Jo, stockholmare har inte högst kommunalskatt och ja, här finns närhet till sjukvård och skolor. Det är väl liksom själva vitsen med en tätort. Att saker finns nära. Det stockholmare också har är gigantiska boendekostnader. Dessutom lär både mat och kläder vara dyrare i storstan än på landsbygden. Man kanske kunde göra beräkningar på nettot? Och allting kan inte vara alldeles rättvist överallt, hela tiden. Sorry. 

De 800 000 som får den här fickpengen av staten får också en höjd bensinskatt, så summan av kardemumman blir väl ett minus? Gissar att de flesta berörda har behov av bil?

Kanske skulle man kunna underlätta för företagare i glesbygden? Så att de har möjlighet att skaka fram arbetstillfällen. Det finns en himla massa jättekrångliga regler och lagar för företagare som troligen gör så att även en motiverad entreprenör känner sig tveksam att dra igång något. Ta det här med sjukförsäkringen till exempel. Blir jag, som egen företagare, sjukskriven får jag noll kronor från Försäkringskassan de första två veckorna. Skulle jag ha anställda som blir sjuka får jag betala deras sjukpenning de första två veckorna och kanske dessutom vara tvungen att ta in en vikarie. För alla de skattekronor jag betalar årligen, får jag alltså avsevärt mycket mindre från våra trygghetssystem än en anställd. Inte har jag någon betald semester heller. ”Inget kneg – ingen deg.” Snacka om att de som betalar mest får minst välfärd…

Dagens tidningsläsning under lunchen. Svårt ord: återvändandesambandsman(DN). 

Och med viss frustration, om än inte särskilt förvånad, läser jag att dagens möte om åtgärder mot det ökande gängvåldet inte kommit med ens något litet konkret förslag. Som vanligt alltså. ”Förra mötet var en presentationsrunda” säger en deltagare och vid dagens möte presenterade regeringen gammal skåpmat. Skrämmande.

I övrigt är det inte så mycket ögonbrynshöjande. 
Expressen tipsar om hur man skriver en framtidsfullmakt (gör det, alla som ännu inte gjort det!) och hur man blir fri från svamp i underlivet, medan Aftonbladet ger tips på rensning av svamp (alltså kantareller och sånt), bästa ställena att resa till under höstlovet samt rekommenderar läsarna att sälja sitt guld NU.

11 september idag. En dag som få av oss glömmer. År 2001 var jag i Rio de Janeiro när det hände. Tur att Ulla och Ulla också var där så man hade någon att kramas och lufta oron med. År 2003 dog Anna Lindh. Då var jag på Mallorca i gott sällskap. 

I dag har jag också två vänner som fyller år. 
Jag väljer att tänka på dem. 
Grattis på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.