Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 1 juni 2016

Oväntade saker


Fick mig tillsänt ett jättejätteargt mail i början av veckan. En person som läst en artikel jag skrivit för en tidning var oerhört upprörd och kallade mitt arbete för ”missfoster”. Bland annat. Läsaren uttryckte sin ilska över att jag ”bara googlat lite planlöst”, inte inhämtat information från sakkunniga och dessutom med all säkerhet är mutad av något multinationellt företag. Eftersom jag inte sett tidningen blev jag rätt paff och svarade med några valda citat ur min text för att visa att alla läsarens påståenden faktiskt saknade grund. Läsaren blev lika paff över mitt svar som jag över det arga första mailet och när vi korresponderat ett tag visar det sig att redaktionen dels plockat text ur ett första utkast som jag skickat och dels strukit och lagt till efter eget tycke och smak.
Jodå, Journalistförbundets jurist är inkopplad. Jag gillar inte att ta skit för sånt som andra ställer till.
Vad försvarar sig tidningsredaktionen med då? Inte så värst mycket, annat än att jag verkligen inte får svara en enskild läsare, att man lär sig av sina misstag och att vi nu ska ”släppa och gå vidare”.

Kyrkans män har bott på lyxhotell, druckit sprit, ätit gåslever och haft skoj för våra pengar. Det var lite otippat. Grattis alla som gått ur svenska kyrkan och därmed sluppit bidra till festandet. Synd att man inte kan göra detsamma med monarkin. Be att få gå ur. Jag har ingen lust att bidra till deras kalasande heller.

Samir (ingen aning om vem det är, ser bara att han ser smörig ut på bild) ska skriva en sommarhit till Jockiboi (vet inte vem det är heller, han ser ut som en återfallsförbrytare på bilden i Expressen) och säger ”kommer bli fetaste ever”. Ska de vara med i Biggest loser eller? Jag fattar inte.

Löfven kallade till presskonferens där han presenterade sin ”nya” regering. Kunde man notera nyheterna med annat än en stor gäspning? Och därefter är han lika osynlig som vanligt. Som någon ledare skrev ”han har gått i opposition mot verkligheten”. Kunde inte sagt det bättre själv.

Rolling Stones-gitarristen Ronnie Wood har blivit pappa till tvillingar. Karln är 68 år, alltså inte i närheten av PG Gyllenhammar, nybliven pappa vid 81, men ändå. Jag tänker på barnen. Inte så skoj på skolavslutningar, föräldramöten och annat med pappor som är äldre än de flesta andra barnens mor- och farföräldrar. Kanske. Eller så är det det. Och jag kan notera att det är fler kvinnor än män som reagerar negativt på den här typen av nyheter. Kan det vara så att män blir lite hoppfulla när de hör talas om äldre herrar som fortfarande har skarpa skott i bössan? Om man säger så. Själv blev jag livligt mobbad under skolåren, bland annat för att jag hade en väldigt gammal mamma. Hon var 38.

Johnny Depp anklagas för hustrumisshandel och det är intressant att följa hur medierna rapporterar. Vit man med makt och utseende; det ska mycket till innan folk tror att det verkligen kan vara sant att han skulle slå sin fru. Samma sak har ett antal svenska kändisar råkat ut för. ”Inte kan väl han…? Som ser så trevlig ut… Snygg är han också…”

Mycket potatis kan ge högt blodtryck meddelar amerikanska forskare. Rotar man lite i den genomförda forskningen ser man att studien omfattar alla typer av potatis, dvs även mos, stekt potatis, pommes frites och chips.
Frågor på det?

Trakasserier mot kvinnor på asylboenden har nu börjat uppmärksammas. Det var på tiden. Men det är väl inte så konstigt att det blir konflikter? Både mellan män och kvinnor och mellan olika religioner. Bara för att man passerar svenska gränsen har man väl inte lämnat sina värderingar?

Swedbanks aktieproffs ger tips på vilka aktier man ska köpa. Men det där med proffs vet jag inte. Den enda aktie jag har köpt på tips från ett ”proffs” är den enda som går minus…

Fridolin säger att ”lärare måste få pli på sina elever”. Vore det inte bättre att kräva att föräldrarna lär ungarna lite hyfs? Så lärarna kan ägna sig åt det pedagogiska?

Håkan Hellström ska ”bändas ner av seniga och tysta män i skogen” säger han i Aftonbladet som strax därefter har ett inslag om en man som ”har sex med skogen”. Om herrarna befinner sig i samma skog är dock oklart.

Oväntat sällskap fick jag idag på min väg från centrum. Bärande på fyra tunga kassar passerade jag en kvinna som läste lusen av en tiggare som sålde knippen med liljekonvaljer. Hon gav upp försöken att göra sig förstådd och slog följe med mig, ivrigt pratande om tiggeri, hur det är organiserat, hur hövdingarna vältrar sig i lyx i Rumänien och hur handfallna handläggarna på länsstyrelsen, hos polisen och andra myndigheter är. Hur sant det är att EU-migranterna slaktar rådjur, snarar kaniner, nackar änder och grillar igelkottar till middag låter jag vara osagt, men damen med den klingande finlandssvenskan var ganska underhållande.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.