Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 13 juni 2016

Folk och fä

 
Fähund, enligt gammal ordbok
Funderar ibland över varför vi ofta använder olika djur för att beskriva folk som bär sig åt som….ja, svin till exempel. Eller fähundar, markattor, hönshjärnor och lipsillar. Vad menar man med det? Egentligen? Och ibland används djuren som förstärkningsord; svindyr, apgod, björntjänst och så vidare. Finns det sillar som lipar? Och svin är faktiskt trevliga djur även om de gillar att böka runt i lervälling. Men, som Robert Broberg sjöng, ”Bättre vara ute på hal is och ha det glatt, än att gå i lera och sörja.”

Fähund är ett gammalt ord för vallhund. Hur det gled över till att betyda ”usel människa, genomgående omoralisk person” med synonymerna ”kräk, sathund, usling” kan man fundera ett tag på. Och där kom en hund till! Sathund. Men det har jag nog aldrig hört någon använda. Ganska fräckt mot djuren i alla fall. Det finns väl inget djur utom människan som har förmågan att hata? Bråka om mat, partners och boplatser – javisst. Men gå och bära på så mycket hat att man skjuter ihjäl folk? Utan någon annan anledning än att de älskar fel människor eller gudar. Jag tänker närmast på massmordet i Orlando. Det är för stort och skrämmande att skriva om i min lilla surtantsblogg. Men jag kan inte låta bli att förundras över många amerikaners oförmåga att koppla ihop de slappa vapenlagarna med antalet mord. Hur blind får man vara? Liksom. Nädå, bygg en mur mot Mexiko och utvisa alla muslimer så löser det sig säkert. God morgon.

Men i den lilla världen där jag lever, kan jag också förundras över hur någon enda människa kan bära omkring på en massa hat. I åratal. Inser inte folk hur otroligt ful man blir av att gå omkring och vara bitter? Och hur patetiskt det är? Och helt j-la meningslöst. Den som far mest illa av hatet är ju den som bär omkring på det. Och den närmaste omgivningen som tvingas se russintrynet till vardags. Se där, nu kom det igen. Tryne. Nöff-nöff.

Jag kan också förundras över vissa vuxna människors fula ovana att tillrättavisa andra vuxna människor. Helt opåkallat. Som att mamma- eller pappa-ränderna liksom aldrig riktigt går ur. Hälsa fint på farbror nu! Tvätta händerna! Ta på dig en annan tröja! Kamma dig! Sätt dig! Plocka ur diskmaskinen! Sätt på potatisen! Och så vidare. I en slags militärisk ton som skulle få åtminstone mig att känna för att dela ut en rak höger. Människor som behöver den här typen av ordergivning har antagligen tilldelats en personlig assistent. Övriga myndiga personer kan ta vara på sig själva. Faktiskt.
Att be om hjälp är däremot helt okej; kan du vara snäll och plocka ur diskmaskinen
/bära in matkassarna/sätta på kaffe/tanka bilen
Mänskliga beteenden upphör aldrig att fascinera mig.

Expressen skriver att Lövin har bromsat raset för MP. Alltså, nu tror jag kanske inte att det är så mycket hon som har stoppat det utan mer att det har varit knäpptyst om MP sedan hon blev språkrör. Den taktiken funkar ju för S. Nån som sett röken av Löfven på sistone? Eller hört honom säga nåt? Nej just det. Inte sen någon av de nyaste medlemmarna i klanen Bernadotte döptes har man sett till honom. Borde inte han ha viktigare saker att ägna sig åt?

Och SAS-piloterna fortsätter att strejka. Det var visst korrekt att de har fått sänkta löner. Snittlönen ligger numera på 78 000 kronor per månad, plus tillägg. Jag har ingen aning om vad som är en rimlig lön för en pilot, men när jag läser fackets övriga krav kan jag inte annat än höja på ögonbrynen. Eller vad sägs om krav på att sitta i business class vid tjänsteresor (och SAS blir skadeståndsskyldigt om bolaget inte kan tillhandahålla en plats, t ex om business class är fullbokat) och ett schablonbelopp om 6 500 kronor för skor och solglasögon till alla piloter(oavsett behov och utan att behöva redovisa kvitton). Alltså. På riktigt?
Jag inbillar mig att exempelvis sjuksköterskor och förskolelärare går ganska många fler mil under en arbetsdag. Inte sjutton får de skobidrag? Jag tror dessutom att möjligheten att göra avdrag för arbetsskor i deklarationen är borttagen numera (fanns på 70-talet när jag jobbade i affär).

Språkpolisen då? Vad hittar hon idag?
Amandas hälsning före paniken utbröt” (Expressen). Jo, jag kan också ha problem med det där med före och innan. Men sätter man rubriker måste man fanimej ha koll.
MC-förare skadad i allvarlig olycka.” (Aftonbladet). Var det olyckan som var allvarlig eller är föraren allvarligt skadad?

Mr Trump tycker att Obama ska avgå på grund av massmordet i Orlando. Vet inte riktigt hur han får ihop sin logik. Eller man kanske inte ska förvänta sig någon logik i hans uttalanden, förresten? Och varje gång jag ser karln på bild undrar jag om han inte kör den där comb-over för att retas. Ingen kan väl tycka att det är snyggt? Skäms man för sin flint kan man väl raka skallen eller klippa sig riktigt kort? Har man råd kan man till och med köpa en snygg peruk. Eller göra en transplantation. Han ser ut som … hm…. ett marsvin? 



Har man långtråkigt nån gång kan man googla ”ugly comb over” och klicka på ”Bilder”. Ger garanterat ett hästgarv.

Gnääääägg…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.