Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 14 augusti 2014

Dumheter


 
Valaffisch?
Landet har nu börjat tapetseras med diverse valaffischer. Folkpartiets var roligast: ”Nej till vänster i välfärden”. Jag tror det var folkpartiet i alla fall. Orkade inte lägga avsändaren på minnet. Men alltså. Skulle någon kunna förklara vad vänsterfolket egentligen menar när de vill förbjuda vinster? Är det okej om en kommun går plus på ett äldreboende eller ett dagis? Eller är det fortfarande så att om det finns pengar kvar i slutet av året, måste stålarna ögonaböj slösas bort på ditten och datten annars får man mindre pengar att röra sig med nästa år?
Skulle det i så fall vara bättre? Bättre än att de förskollärare eller sjuksköterskor som startat eget får några spänn över när bokslutet är klart? Va?
Drygt 10 % av den offentligt finansierade vården utförs av privata bolag. Knappt 14 % av omsorgen drivs i privat regi. Mindre än 15 % av alla grundskoleelever går i friskola. Antagligen är de som valt privata alternativ ganska nöjda med att de fått välja. Bara en kvalificerad gissning. Dessutom har ju utredning efter utredning visat att det inte är någon större skillnad i kvalitet mellan offentligt och privat finansierade verksamheter.
Dessutom.
Vård- och omsorgsbranschens rörelsemarginal följer ganska väl övriga näringslivet. Utdelningen är mindre än 3 % av nettoomsättningen.
Vart sjätte vårdföretag går inte ens med vinst.
Självklart blir jag också förbannad, precis som alla andra, när kommunerna köper tjänster och sedan inte får valuta för pengarna. Men, som jag sagt förut, det är till viss del lagen om offentlig upphandling som är boven i dramat. Och kommunernas slappa inställning till att kontrollera vad de får för stålarna.

Danskt kött kommer aldrig in i det här köket. Punkt.
Nu har jag fått ännu fler argument för att bojkotta charkuterier från vårt lilla grannland. Tolv (12) personer har nyligen dött av listeria. En skitläbbig bakterie som de fått i sig från rullsylta. Made in Denmark.
Köp. Inte. Danskt. Kött.
Så där ja.

Apropå gårdagens diss av Tösse Konditori i Norrtälje. Det heter inte ens Tösse på riktigt, de bara snyltar på fiiiina konditoriets namn, Tösse på Karlavägen i Stockholm. Stans dyraste fik. Tror jag. Tösse Konditori i Norrtälje heter egentligen Ingrid Engbergs hembageri konditori AB. Inte för att det spelar någon roll. Vi går inte dit mer i alla fall.

Zlatan hyllas över hela världen för sitt generösa bidrag till svenska fotbollslandslaget för lätt förståndshandikappade. Han skänkte 350 000 kronor. Stor summa för mottagaren. Men Zlatan tjänar faktiskt omkring 1,2 miljoner kronor i timmen. Det tar honom alltså i runda slängar en kvart att jobba ihop den skänkta summan. Och jag som tyckte att jag tog i när jag jämförde det med att jag brukar skänka en femhundring till olika välgörenhetsorganisatione. Jag tog tydligen inte alls i.
Okej då.
Det är väl ungefär i storleksordning som en vanlig knegare skänker till en tiggare.

Apropå tiggare. Stefan Löfven gillade inte moderattantens debattartikel om att förbjuda tiggeri i går. Han sa till Aftonbladet ”Fattigdom går inte att lagstifta bort. Fattigdom ska man göra någonting åt.”. Jomenvisst. Och som vanligt hade han inga förslag på VAD man ska göra. Eller HUR man ska göra. Tomte.

För övrigt passerade jag Solna centrum idag igen. Nu hade tanten som säljer hemmagjorda träskedar utrustats med en krycka. Hon har inte haft någon tidigare. Ser väl inget större behov eftersom hon sitter still hela dagarna. Men hon kanske har fått ont i benen av allt stillasittande? Fy mig, tänk om hon har ont på riktigt!

Och Expressen skriver viktigheter som hur man får kritvita tänder, hur man blandar en god smoothie när man kör 5:2-diet, en amerikansk turist som hittats död i en resväska och mannen som fick ett jättehemskt bett av en spindel. Allt medan krigen som pågår i och kring mellanöstern blir allt mer omfattande, makabra och våldsamma. Långt ner i nättidningen skriver de dock att det är barnen som far mest illa i krig. Behöver man ens nämna det? Är inte det alldeles självklart? Uppenbart?
Stackars, stackars barn som utsätts för vuxna mäns galna maktbegär.
Det är så man vill skrika.
Högt.
Vill man skrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.