Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 17 mars 2014

Vad händer?



På Krim röstade man i går om man ville att Krim åter ska tillhöra Ryssland. Det var inte ja eller nej som gällde utan alternativen 1) tillhöra Ryssland 2) få en ökad självständighet gentemot Ukraina. Jag tycker att Putin mer och mer börjar likna Nordkoreas Kim vad-han-nu-heter. Och det där mer att skicka in ryssar att ställa till bråk på Krim så Putin får anledning att ingripa. Läskigt.

Förresten påminner det lite om svenska kvinnor som verkligen inte vill att deras barn ska ha någon kontakt med sina pappor efter en skilsmässa. Bråka och ha sig så tycker tingsrätten att det inte finns förutsättningar för samarbete. Och vips får mamman ensam vårdnad. I går fick jag klart för mig att det är lika illa i Norge. Två pappor som slogs som tigrar för barnens rätt till båda sina föräldrar. I det ena fallet kom pappan hem efter jobbet en dag och fann en lapp på dörren ”Tar barnen med mig och flyttar”. Så kan mammorna göra i Sverige också, om inte föräldrarna är gifta. Separerar man har mamman per automatik ensam vårdnad. Om man inte har skrivit på en massa papper att vårdnaden ska vara delad även om föräldrarna seppar. Hur många tänker på det? Eller ens känner till det?
Jämställdhet. My ass.

Det kapade malaysiska flygplanet. Jo, nu har de tydligen enats om att det är kapat. Leta i Nordkorea vetja. Enda stället det kan ha landat på utan att någon skvallrat.
Kom ihåg var ni läste det först.

Dummast idag. Läser i Kvällsposten om småländska Karin, 24 som fick erbjudandet att segla med en främmande man från USA och hem till Sverige. Jag tyckte det lät som ett äventyr att prova på. Men jag har inte precis någon seglingserfarenhet sedan tidigare, sa hon enligt tidningen. En tio meters segelbåt och en seglats som beräknades ta ungefär tre månader. Tillsammans med en person man just lärt känna. Och som inte heller hade någon direkt erfarenhet av att segla i dåligt väder. Jodå, det gick väl som alla normalt funtade människor kunnat räkna ut från början. Storm, regn, åska, dimma och oväder. Redan dag tre. Båten började ta in vatten. Nödsignaler. Sjöräddningen. Och ett snöpligt slut. Tur att de överlevde. Hoppas de lärde sig något.

Hockey-derby i kväll. AIK – Djurgården. Var det i fotbollen man pratade om att bara tillåta hemmapublik vid derbyn? Är det inte smartare att göra tvärtom. Bara tillåta bortalagets publik att komma på matcherna? Gu’va lugnt och fridfullt det skulle bli då.

I går hade SVTs nyhetsprogram ett inslag om ett äldreboende där man tog hjälp av människor med lättare funktionsnedsättningar. Inte för att ersätta ordinarie personal, utan för att få lite extra hjälp. Och för att personerna med funktionsnedsättning ska ha något vettigt att sysselsätta sig med på dagarna. Win-win, tror jag det kallas på ren svenska. Och det är ju det jag har sagt hela tiden, det är arbetsmarknaden det är fel på. Inte arbetslöshetsförsäkringen, eller sjukförsäkringen. Det finns massor av människor som kan utföra alla möjliga arbetsuppgifter, inte de mest avancerade och inte på heltid, men ändå. Det är bara det att den svenska arbetsmarknaden inte har plats för andra än högpresterande karriärister. Och då spelar det ingen roll hur högt taket är eller vilken tidsgräns sjukpenningen har. Svårare än så är det faktiskt inte.

Nadal misstänks för dopning och Expressen har intervjuat Mats Wilander. Alltså. Kunde inte tidningen ha förvarnat om att de skulle komma med fotograf och allt? Så Mats åtminstone kunde kammat och rakat sig? Han ser ut som en armhåla på bilderna. En väldigt blek armhåla dessutom.

Hur gick det med den svenska hockey-spelaren och allergimedicinen förresten? Med kännedom om hur galna amerikaner är i piller och andra medikamenter kan jag med fog våga gissa att det knappast rört sig om vanligt antihistamin. Men det var kul att se lilla Pekka Reinebo i tv-rutan några kvällar i rad. Honom har jag inte sett sen han var ungefär 12 år. Så himla liten är han inte heller nuförtiden.

Apropå liten. Justin Bieber, flickfavorit och smörbulle, har åkt fast för fortkörning, rattfylla och olovlig körning. Bland annat. Det är bra jobbat vid så unga år. Själv har aldrig ens fått blåsa i alkomätare. Och då har jag ändå kört ganska mycket bil. Sedan 1975 dessutom. En skådis skriver på twitter att Bieber är en skithög. Det var längesen man hörde det uttrycket. Vad heter det på engelska? Hur gammal är snorungen förresten? Och jag undrar fortfarande hur fasen han lyckas få sina för stora kepsar att sitta kvar liksom ovanpå håret. Jättekonstigt.

Jättekonstig är också innevarande förkylning. Som består av enbart snuva. Sedan en och en halv vecka tillbaka. Och inte hade jag en aning om att man kunde få magbesvär av nässpray. Nu har jag det. En aning, alltså. Ja, magbesvär också. Suck.

St Patrick’s Day idag. Så, skål på er alla som var med i Dublin för två år sedan.
En helg då vi verkligen var i hatten.
Ordvitsarna blir inte bättre än så efter 10 dagars snorande.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.