Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 29 november 2013

Alltid lär man sig nå't


"Demontering av köksskåp"


"Återmontering av köksskåp"



















De senaste dagarna har gett nya erfarenheter. 
Bland annat att om man nu verkligen måste dö, så ska man absolut göra det hemmavid. Att dö på annan ort är svindyrt. Kostar 11 000 spänn att frakta en död människa från ett bårhus till ett annat. Om man nu har den dåliga smaken att trilla av pinn utanför hemorten. Ska lägga det på minnet. Eller note to self som det heter nuförtiden; håll dig vid liv om du är på resande fot. Törs inte ens tänka på vad det kan kosta om man dör utomlands. Hemska tanke. På flera sätt.

En annan erfarenhet fick jag vid mitt senaste besök på akutmottagningen på Karolinska i Solna. Denna hårt kritiserade och ständigt omskrivna hemska akutmottagning där folk sägs hänga i klasar timme ut och timme in utan att få någon hjälp. Det kan ha varit så att jag valde helt rätt dag, men det tog tio minuter i väntrummet, 35 minuter innan läkaren kom (och då hade man tagit alla prover och fått svar på dem) och inom ytterligare ungefär en timme hade jag fått smärtlindring, röntgats och fått svar på röntgen. Längsta väntetiden var medan de letade sängplats på lämplig avdelning. Slutsatsen från dem som jobbar på sjukhuset; det är de som inte är i så himla akut behov av hjälp som klagar mest på väntetiderna. Kan tro det.

Har också fått mig några gamla sanningar till livs, till exempel att den enda människa jag kan ändra på är mig själv. Och att det är jag, bara jag och ingen annan, som har ansvaret för om jag är lycklig eller inte. Smaka på den, som han sa Kay Pollack. Jag vet en massa människor som skulle må jättebra av att höra alla klokheter som herr Pollack levererar. Problemet är att det förmodligen inte skulle hjälpa. Varför ta eget ansvar? Liksom.
Jag vet en massa människor som genom hela livet skyller på 1) alla andra 2) taskig uppväxt 3) omständigheterna 4) staten. Eller på polisen, ungdomarna, invandrarna, kommunpamparna, vädret eller vad fasen som helst. Det finns alltid en ursäkt för att slippa ta ansvar för sin egen livssituation. Som Nelson Mandela sa när han släpptes ur fängelset och fick frågan hur han hade stått ut, det finns ingen situation i livet som är så hemsk att den inte kan bli lite bättre om du ändrar ditt sätt att tänka. Smaka på den också. Det är faktiskt väldigt klokt sagt. Det finns en massa saker man inte rår över, men man kan sluta gnälla. Sluta peka finger. Sluta vara ett offer. Och man kan sätta upp mål för vad man vill med sitt liv och se till att man tar sig dit. It’s now or never. Liksom.
Jag säger bara.
Kay Pollack.

Har med halvt intresse följt mediernas bevakning av alla debatter med och om Göran Lambertz och fallet Tomas Quick. I morse diskuterade man Morgan Johanssons (s) krav på Lambertz avgång och Stig Malm försvarade politikers fula ovana att ibland lägga sig i sånt de inte har med att göra, rättsväsendet till exempel, med att Johansson minsann inte krävt Lambertz avgång, han hade bara sagt att ”Lambertz borde inse att det är dags att lämna sin post”. Semantik. Om ni frågar mig.
Tomejto – tomaato, som amerikanerna säger.
Same shit, different name.

LO och (s) går igen ut med att man tycker att utländska företag ska hålla sig till svenska kollektivavtal när de jobbar i Sverige. Skälet sägs vara att man värnar om de utländska arbetarna. Andra säger att det är för att hålla utländsk arbetskraft borta. Jag satt mest och funderade över två saker. Finns det verkligen en massa byggnadsarbetare som går arbetslösa i Sverige? För det var väl dem man främst pratade om? Och det är de argumenten man hör bland byggjobbarna själva ”kommer en massa polacker och estländare och snor våra jobb”. Tillåt mig tvivla.
Det andra jag undrade var om man i konsekvensens namn då tycker att de svenskar som åker utomlands ska ersättas enligt det landets löneavtal? Om Skanska skickar vägarbetare till Turkiet gäller turkisk lön? Om Ericsson skickar teletekniker till Ungern så gäller ungerska villkor? Och så vidare. Eller?

Apropå hantverkare. Dagens bilder visar prov på det som i avtal beskrivs som ”demontering av köksskåp och återmontering”. Hade ingen aning om att den skrivningen betydde ”såga sönder nya skåp och sedan laga dem hjälpligt”.
Där ser man.
Det går inte en dag utan att man lär sig något nytt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.