Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 13 september 2012

Kinesisk logik

Det kinesiska tecknet för katastrof.


I berättelsen om mitt liv som eBay-kund har vi i dag kommit till kapitlet ”Kinesisk logik”. Den är som följer.
Jag köper ett halsband. Det är trasigt. Jag meddelar säljaren som skickar ett nytt halsband. Det är också trasigt. Jag meddelar säljaren att jag inte vill ha fler trasiga halsband, däremot pengarna tillbaka för det jag redan betalat (i förskott) och inte kan använda.
Säljaren säger att jag ska få pengarna tillbaka så snart han får sina trasiga halsband tillbaka. Jag skickar tillbaka de trasiga halsbanden, kostnad 60 kronor. Halsbandet kostade 50 kronor.
Enligt svensk logik borde jag då få tillbaka 110 kronor. Eller hur?
Säljaren meddelar, efter åtskilliga påstötningar från min sida, att de ska betala tillbaka de 50 kronor som halsbandet kostade. Han hänvisar till information på deras hemsida; det går bra att returnera varor men kunden får själv bekosta returportot.
Öh?
Dessutom, säger säljaren, har han ju betalat för att skicka två halsband. Han har alltså haft dubbla utgifter.
Öh? En gång till.
Det hade varit bättre att behålla skräpet, dekorera placeringskort med delarna eller nåt.
Nu är jag 110 kronor fattigare. Och utan halsband.
I rest my case.
Liksom.

En annan märklig slags logik fick vi ta del av efter gårdagens Efterlyst i TV3. Historien om den asfulla mannen som ramlade ner på t-banespåret och medan han låg där blev rånad. Hemsk historia som, enligt Tomas Bodström, till och med upprör de kriminella. Det som dock upptog större delen av nätkommentarerna var att rånaren ser ut att vara av utländsk härkomst. En massa spekulationer i om han är rom, rumän eller möjligen pakistanier. Klockrent rasistiska kommentarer om att invandrare begår fler brott än svenskar (säger SD, några andra politiker säger absolut ingenting), att det skulle bli lugn och ro och noll kriminalitet om vi slängde ut alla blattar. Okej. Vi kan ju börja med drottningen då, eller? Loreen? Jan Guillou? Eller är det bara en viss sorts invandrare vi ska slänga ut? De som städar, jobbar på krogen, sköter hemtjänsten, kör kollektivtrafiken och renoverar hus? Hur blir det då? Skulle man kunna tvinga alla deltidssjukskrivna och alla arbetslösa att ta alla slitiga jobb för skitlöner som människor med utländsk bakgrund nu sköter? Tvinga dem att flytta dit där de här jobben finns?
Skulle’nte tro det.
Tänk om alla kunde tänka ett snäpp till innan de öppnade truten. Eller skrev en sjuk kommentar på nätet. Va?

I Göteborg är man förbannad på att utländska fordon slipper trängselskatt när systemet införs nästa år. I Stockholm är det bara svenskregistrerade bilar som pröjsar. Är inte det typ diskriminering? 
Och det är väl därför det finns så många bilar med skyltar som PL, EST, LT och LV i stan… 
Dessutom, från och med den 1 augusti i år upphör undantaget för alla miljöbilar. Pilutta alla de som bytte bil och trodde de skulle slippa vägtullarna!

Alla verkar vilja ha sina ”15 minutes of fame”. Expressen skriver om en snubbe som hittade fem av Zlatans kreditkort i en taxi. Ringde han kortföretaget? Försökte få tag på Zlatan? Nope. Han ringde Expressen. OCH Aftonbladet Och kom in i båda blaskorna med bild och allt. Jösses.

Det som händer i Libyen och Egypten vid USAs ambassader är alldeles för stort och skrämmande att pladdra om i bloggen. Men jag tänker desto mer.

Och bakar en äppelkaka med mycket kanel.
Man blir snäll av kaneldoft har jag hört. Kan behövas. Efter att ha snoppat av tre telefonförsäljare och två gatuförsäljare blir man på riktigt dåligt humör.
Men vad är det att gnälla över? 
Egentligen?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.