Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 2 december 2011

Återställare


Halleluja - det finns en Gud i alla fall!
Utbrast jag när dagens post damp ner i brevlådan.
Ett ark med fantastiskt vackra Expressen-getingar. Återställandet av köket till ursprungsskicket kan börja. Arket saknade avsändare, men jag kan nästan ana mig till vem som hörsammade min vädjan i förra inlägget och förärade oss denna gåva. Tack, vår räddande ängel!
Förhoppningsvis blir hyresvärden också överlycklig över att kökskaklet åter igen pryds av dessa färgglada små insekter och kan överse med att kaklet är av modernare och fräschare snitt.
Kanske.
Det vet vi inte.
Den trötte tjänstemannen har fortfarande inte hört av sig.

Björn Rosengren har ju tidigare gjort sig känd för att pladdra när han tror att telefoner och bandspelare är avstängda. Nu har han sagt att han tycker att Håkan Juholt måste bort från partiledarposten. När han sedan konfronteras med påståendet säger han att han bara skämtade. Vad var det för kul med det? Liksom.
Fast Juholt själv tar det hela med ro och säger att omgivningen och partiet tycker att han är rätt man och det håller han med om. Han lider inte precis av någon brist på självförtroende. Självinsikten är det kanske sämre ställt med. Eller?

Hostmediciner är inte effektivare än kranvatten, säger ett gäng svenska och norska forskare. Mja, det beror väl på vilken hostmedicin man menar. Den med morfin i knockar ju den hostande så kapitalt att man inte kan hosta, eller i alla fall inte märker att man hostar i sitt morfinrus. Och i USA är hostmedicinmissbruk ett jätteproblem. Inte skulle det vara det om medicinen hade samma verkan som kranvatten? Men det vore skönt att slippa all tv-reklam om grönaktig slemhosta som så lämpligt sänds precis när vi kvällsfikar.

Hanne Kjöller, en av mina favoritjournalister i DN, skrev härom dagen att hon inte trodde att den norske terroristen var så himla sjuk som läkarna påstår, eftersom han faktiskt klarat av att planera sina dåd under så lång tid. Mitt tips är: se filmen A beautiful mind, eller läs mer om den briljante matematikern John Nash. Han led av svår paranoid schizofreni. Och han fick Nobelpriset i ekonomi 1994. Att vara psykiskt sjuk innebär inte per automatik att man är dum i huvudet. Uppenbarligen.

Att återställa kroppen efter diverse malörer blir en allt större utmaning för läkarkåren. I Bristol kapade en snubbe av sig ena tummen i en vedkap (AJ!) och läkarna har nu satt hans vänstra stortå på tummens plats. Skickligt. Men det ser ganska galet ut.

Apropå kirurger, återtställare och byta plats.
Avslutar veckan med en snodd vits. Eller lånad, kanske.
Trevlig helg!

Den första kirurgen säger: - Jag gillar att ha revisorer på operationsbordet eftersom när du öppnar dem är allt inuti numrerat.
Den andra svarar: - Jo, men du skulle pröva elektriker! Allt inuti dem är färgkodat.
Den tredje kirurgen säger: - Nej, jag tycker verkligen att bibliotekarier är bäst, allt inuti dem ligger i alfabetisk ordning.
Den fjärde kirurgen bryter in: - Vet ni, jag gillar hantverkare. Killarna har alltid förståelse när det blir några delar över i slutet och när arbetet tar längre tid än vad du har sagt från början. Den femte kirurgen får alla att bli tysta när han konstaterar: - Ni har fel allihopa. Politikerna är de som är lättast att operera. De har ingen hjärna, inget hjärta, ingen stake och inte någon ryggrad. Dessutom finns det bara två rörliga delar, munnen och röven, och det spelar ingen roll om du byter plats på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.