Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 6 maj 2010

Ingen anledning till oro…


Fick häromdagen en enkät. Man får ju det ibland från diverse företag. De ska ju också leva. Denna gång hette företaget Indikator och uppdraget hade de fått av landstinget. Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning. Det lät ju som ett ansvarsfullt uppdrag att fylla i enkäten och därmed hjälpa till ”att göra vården bättre” som det stod i inledningen. Institutet för kvalitetsindikatorer. Jojomensan, seriöst så det förslår.
Det var bara ett problem.
De ville att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter och synpunkter. Visst.
Men, inte vilka erfarenheter som helst utan de jag fick vid mitt besök på Djurö vårdcentral.
Jag har aldrig varit på Djurö vårdcentral.
Jag vet inte var Djurö vårdcentral ligger.

Mejlade omgående till Institutet för kvalitetsindikatorer.
Man vill liksom veta vem som utgett sig för att vara jag vid sitt besök på vårdcentralen.
Jag kanske är allvarligt sjuk.
Kanske berättigad till någon dyrbar behandling.
Smittsam?
Inte vet jag.
Och inte fick jag något svar från Institutet heller.

Idag kom ett brev från Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning. I brevet står:
”För vissa patienter står fel vårdcentral angiven.” Nähä?
och
”Vi beklagar djupt det inträffade.” Man får hoppas det.

Sen fortsätter man med att försäkra mig att mina personuppgifter hos landstinget och deras leverantörer omgärdas med största sekretess. Tillåt mig tvivla. Här verkar uppgifterna fladdra lite hursomhelst. Riktigt orolig blir man av att läsa ”Inget fel har skett i samband med själva uttaget av uppgifter eller hanteringen av sekretess i samband med detta.” och skyller tabben på ”det företag som distribuerar enkäterna” och en ”felaktighet vid utskrift av följebrevet”.

Alltså, helt pantad är man ju inte.
Nånting har blivit otroligt fel i hanteringen.
Mina personuppgifter är bevisligen utplockade ur landstingets register. I landstingets register finns man ju om man uppsökt läkare. Alltså kan registret innehålla ganska känsliga uppgifter om en. Sedan blandas de ihop med en vårdcentral jag aldrig varit i närheten av. Vilka mer slarvfel har man gjort genom åren?

Sen har dom dessutom mage att be mig lägga enkäten och följebrevet i pappersåtervinningen!
Alltså, mina personuppgifter + ”ditt besök på Djurö vårdcentral”.
Vilken sekretess råder i pappersåtervinningen?

Det känns lite som Magnus & Brasses sketch ”Piloterna” – ”Det finns ingen som helst anledning till oro, men vi ber er vara förberedda på nödlandning.” Eller Tage Danielssons monolog om Harrisburg – det hände egentligen inte.

Chefen för utvecklingsavdelningen (som meddelade att något gått fel, eller egentligen inte) hoppas att misstaget - som egentligen inte är ett misstag, bara en felaktighet vid utskrift – inte förorsakat onödig oro.
Jo du.
Jag är faktiskt jävligt orolig över hur man handskas med sina patientregister.
Fast det borde jag inte vara. Både mina personuppgifter och landstingets leverantörer ”omgärdas med största sekretess”.
Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.