Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 27 april 2010

Hur svårt kan det vara?
- att teckna en bilförsäkring alltså.

Så här var det.
Jag köpte en bil. Den var helförsäkrad. Jag ville ta över försäkringen men betala per helår (och inte per halvår som tidigare ägaren gjort). Låter som plättlätt och något som ett stort försäkringsbolag gör varje dag.
ICKE, som Rheborg säger.
Man skickade fel papper. Man skickade rätt papper, men med fel inbetalningskort. Man skickade fel papper igen. Och så vidare. Varje gång med texten "om något inte stämmer, var god ring oss omgående". Så det gjorde jag. Det tog ungefär en timme varje gång. Och efter varje samtal tänkte jag att nu j-lar blir det väl rätt i alla fall.
Nää.
Det blev inte det.
Till sist ruttnade jag och satte mig i ännu en telefonkö för att säga upp försäkringen. Det skulle gå bra, sa man och lovade att sätta in pengarna på mitt konto.
Det funkade inte heller. Jag fick en utbetalningsavi. På fel belopp.
Så här höll det på i ungefär en månad.

När det så småningom var klart, räknade jag ihop hur många timmar jag tvingats lägga ner på att hjälpa försäkringsbolaget att rätta till sina egna fel. Det blev ganska många och eftersom jag är egen företagare tyckte jag det var rimligt att få ersättning för porto, telefonkostnader och förlorad arbetsinkomst.
Det tyckte inte försäkringsbolaget.

Jag vände mig då till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), för nu var jag arg.
Vi - de båda parterna - är eniga om att bolaget har slarvat, att de har gjort en rad misstag och att är deras fel att jag fått lägga ner tid, energi och pengar på hela soppan.
Däremot vill man varken ersätta kostnader/inkomstförluster eller be om ursäkt.
ARN tyckte som försäkringsbolaget.
Förvånad - någon?
Eftersom man missuppfattat hela ärendet, bad jag nämnden ompröva beslutet.
Det har man nu gjort, säger man.
Det tog sex ledamöter och fem månader. Resultatet blev:
"Hon har inte gett in någon bevisning som visar att hon faktiskt drabbats av den påstådda inkomstförlusten. Hennes yrkande ska därför avslås."

Suck.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.