Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 9 juni 2021

Skjut en hund!

 Natlamp73.jpg

National Lampoon var en amerikansk tidning som gavs ut under åren 1970  - 1998. Det var ett satirmagasin med mestadels surrealistiskt innehåll, så när nr 7 av tidningen år 1973 var ett ”dödsnummer” var det inte jättekonstigt att omslaget pryddes av en hund med en pistol riktad mot huvudet och texten ”If you don’t buy this magazine, we’ll kill this dog”. I sammanhanget och med tidningens målgrupp kunde kanske även djurvänner se ett litet uns humor, även om det är långsökt.

 I dagarna har tidningen Fokus använt sig av samma koncept. Fokus marknadsför sig som nyhetsmagasin och att då hota med att skjuta en hund om man inte nappar på deras prenumerationserbjudande, ter sig enbart som fullkomligt smaklöst. Att deras politiska reporter, Johan Hakelius, som själv är hundägare ställer sig bakom detta är obegripligt.

 

Jag skrev såklart till Fokus chefredaktör och vd, Jon Åsberg, och framförde mina åsikter. Han svarade typ att jag inte har fattat ett smack. Jag citerar: ”Fokus är en tidning som vänder sig till läsare som är intelligenta, öppna, nyfikna och förmögna att skilja mellan allvar och humor.

 

Se där! Det krävs intelligens, nyfikenhet och en förmåga att uppfatta humor. Egenskaper som jag uppenbarligen saknar. Surprise!

 

Han skriver också att de när de skulle göra detta reklamutskick ”tog fasta på de egenskaper vi förväntar oss bland Fokus läsare”. Bra att veta. Om man inte tycker det är kul att hota med att skjuta en hund tillhör man inte Fokus läsekrets. Med andra ord – den som ogillar annonsen vill man inte ha som prenumerant (för då är man för korkad för att förstå det som skrivs i tidningen).

 

Jag framförde att, utöver det osmakliga i både bildval och text, jag tycker det är ogenomtänkt att använda hot med vapen i tider av ett accelererande skjutvåld i samhället. Åsbergs svarade att den rådande trenden där ”alla formuleringar, ord, bilder och tankar som på något sätt kan få någon att ta illa upp är oacceptabla. Underförstått – och ibland direkt uttalat – den känsligaste eller mest lättkränkta är den som har rätt att sätta ribban för vad som får sägas, eller vad som lämpar sig att skämta om. Det är inte en hållning som Fokus ställer sig bakom.”

 

Hoppla hoppla, så blev man klassad som lättkränkt också. DET är däremot humor.

 

Det spelar ingen roll att reklamutskicket var en bilaga till Grönköpings Veckoblad eller att man från Fokus refererar till annonsen som ”kulturarv”. Inte heller bryr jag mig om att den inte var tänkt att få allmän spridning. Hur kunde de tro det? Landet är fullt av intelligenta, öppna och nyfikna DJURVÄNNER, som i likhet med mig har reagerat mycket negativt och givetvis delat med sig av sin ilska. Jag tycker reklamen är smaklös, upprörande och rent ut sagt skitdålig ändå. 

Det tänker jag fortsätta att tycka. 

Och dessutom inleder jag nu en livslång bojkott av tidningen. 

 

(Det bär mig emot att publicera en bild av reklamutskicket, men min ilska blir mer begriplig om man ser vad som orsakat den.)







 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.