Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 18 maj 2020

Torsk


Jag satte mig vid datorn redan i fredags, men skrev ingenting då. Har lärt mig att när jag är förbannad är det bättre att ta några djupa andetag eller kanske sova på saken. Jag lät till och med hela helgen passera, för säkerhets skull. Man vill ju inte bli stämd, liksom.

Alltså vad f-n tog det åt TV4? Är de så kåta på tittarsiffror att de sänker sig till den fotknölsnivå det innebar att låta Paolo Roberto sitta och oja sig över sin trasiga barndom och sitt påstådda självskadebeteende som bortförklaring till att han just köpt sig möjligheten att våldföra sig på en annan människa? Bu-fckng-hu, liksom. Vilken usel idé att låta honom styra debatten.

Hur vore det om någon journalist kunde klä av honom offerkoftan och i stället prata om hans ruttna kvinnosyn? Hans machoruttna människosyn? Hans grottmansbeteende? Och framför allt kunde väl någon enda j-el ha frågat honom hur hans beteende påverkade flickans/kvinnans liv, vars kropp han tyckte sig ha rätt att göra vad han ville med. För 1500 spänn. Och vad lider alla de 12 000 bland hans följare som gjorde tummen upp och skickade styrkekramar. Bingo Rimér, för att nämna en av dem. Vilken normalt funtad människa vill ha något med honom att göra, förresten? Var min nästa tanke. 

Nu var det förvisso inte bara han som torskade, det var ett helt gäng snubbar som åkte dit. Kan man gissa att samtliga hävdade att det var första gången de besökte bordellen på Grevgatan? Eller köpte kvinnor/flickor/pojkar/män? Alex Schulman skrek i högan sky och satte sig på en hög häst. Han som haft ångest varenda dag när han läst Paolos instagram-inlägg där han tränar och har sig. Så skönt för Alex att Paolo inte är en sån renlevnadsmänniska han utger sig för att vara. Och visst, peka finger kan alla som har rent mjöl i påsen… Den som är utan synd kastar första stenen, eller hur det står i Bibeln.

Jag tänker på de andra snubbarna som torskade. Det var unga grabbar 21, 24, 26 år och så vidare. Och jag tänker: varifrån kommer deras ruttna kvinnosyn? Vem har tutat i dem att det är helt okej att utöva makt över en annan människa, bara man betalar för det. En torsk hade visst pröjsat 4000 spänn. Jag vill inte ens tänka på vad som ingick i den taxan. 

Och jo, det finns kvinnor som frivilligt säljer sex. Det är uppenbart, inte minst på sajten Sugardates. Gamla gubbar som betalar unga tjejer för ”sällskap”, vilket i många fall gränsar till prostitution. Kvinnor som finner sig i att vara ”den andra kvinnan” i åratal mot en bostad, smycken, märkesväskor, resor, pengar… Ibland är gränserna hårfina. 

Men.
Razzian i fredags morse gällde dock män som betalat för att våldta flickor och kvinnor från några av de fattigaste länderna i Europa. Jo, med den nya lagstiftningen, samtyckeslagen, räknas sexuell aktivitet som inte båda samtyckt till som våldtäkt. Och där var ju Paolo väldigt tydlig när han sa att kvinnan inte verkade vara där av fri vilja.

Jag undrar NÄR ska fokus ligga på att det är pojkar och män som behöver läras vad som är okej och inte. NÄR ska vi sluta varna tjejer och kvinnor att inte gå där det är mörkt, inte bära utmanande kläder, alltid gå ut i sällskap med någon, hålla koll på dricksglas på krogen och så vidare och så vidare. Det är fanimej inte VÅRT fel att män ”tar sig friheter”! Samma sak när män slår sina livskamrater och alla frågar sig: Varför lämnade hon honom inte. En mer relevant fråga är: Varför slog han henne?

Jag var pervers nog att läsa förundersökningen till mordåtalet mot 23-åringen i Uddevalla, han i vars bostad de hittade Wilmas huvud i en resväska. Enligt vittnen har han kontrollerat hela hennes liv. Hon fick inte vara osminkad, inte ens när hon sov. Hon fick inte klä sig hur hon ville, inte träffa vilka hon ville, inte säga vad hon tyckte och dessutom hade han alla hennes inloggningar till bank, telefon och sociala medier. Varför stannade hon? Läser man på många ställen. Varför var han ett ärsle, är en mer befogad fråga. Rättegången har inte börjat än och alla är oskyldiga tills motsatsen bevisas, så vem som mördade Wilma vet vi inte även om det finns väldigt mycket som 23-åringen får svårt att förklara. 

Vi har kommit ganska långt i Sverige med jämställdhet och mäns attityder mot kvinnor, vilket jag glädjande kunde konstatera i min egen vänkrets där väldigt många hade ett sanningens ord att säga om Paolo. Problemet är att den sunda inställningen inte delas av alla och riktigt skrämmande är det att den yngre generationen tycks ha större problem med kvinnosynen än den äldre. Eller?

Jag är dessutom rädd för att Paolo inte får något särskilt kännbart straff ens om han skulle bli dömd för våldtäkt. Rätten resonerar högst troligt som den gjorde när ”Dramatenskådespelaren” dömdes för misshandel och slapp straff eftersom han redan hade fått sitt rykte förstört av uppmärksamheten i media, vilket ansågs vara straff nog. 
Suck.
Säger jag bara.

Kan man skämta om allt? Ja, nästan. Och när Babben säger ”När inte ens han som är så vältränad orkar onanera själv…” kan man faktiskt skratta åt vilken patetisk lite ynkedom han är. En liten lort, faktiskt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.