Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 5 juli 2017

I betraktarens öga


”Beauty lies in the eye of the beholder” heter det ju. Vackert sagt. Om något är vackert eller ej avgörs av betraktaren. Givetvis en helt och hållet subjektiv bedömning, men i sak är det faktiskt väldigt personligt vad man gillar och inte.

På sommarrean:
”Gu’vilken snygg klänning!”
”Nää fy! Den skulle jag inte ta på mig om jag fick den gratis ens.”

På hundutställning:
”Kolla vilken ful jycke!”
”Meeeh vilken söt hund!”

På Facebook:
”Här är min vackra fru.”
”Men alltså, skämtar han?"

Smaken är som baken. Delad. Tur det. Tänk om alla tyckte lika. Ja såklart, Trump skulle ju bli glad. Om alla tyckte som han, vill säga. Å andra sidan är det inte ens skoj att skämta om hans plumpa twittrande längre. Nu börjar han spåra ur rejält, åt det farliga hållet dessutom. När ska han fatta att han är president? Ler brett åt demokraterna som nu börjat namninsamling för att få honom hälsoundersökt. Det finns nämligen möjligheter enligt konstitutionen att avsätta en president som inte är fullt frisk. LOL.

Expressen skriver om ”snyggfången”. Vem är det? Trodde först det var Fredrik Ljungberg. Hursomhelst så har han tydligen setts ”hånglandes med arvtagerska på lyxyacht”. Så frågan är var är han fånge? Och varför? Är jag ens intresserad, förresten?

I Stockholm är det risk för ”sopkaos”. Blir det långvarigt kanske det blir ”superkaos”? Kanske till och med supersopkaos? Super- verkar vara senaste modeordet, efter magiskt.

I Stockholm ska man också sätta upp ”samkönade trafikljus” enligt Aftonbladet. Jag visste inte ens att trafikljusen hade något genus. Hundratusen riksdaler kostar det i alla fall. Rätt använda skattepengar?

AB skriver också att en man i 50-årsåldern ”döms för våldtäkt på spårvagn”. Huh? Att det finns människor som tänder på träd och stenar har jag hört talas om, men våldta en spårvagn?!

Och nästa rubrik lyder ”fyra terrorgripna i Bryssel”. Terrorgripna? Har polisen börjat med någon ny arresteringsmetod? Plötsligt bara gripa någon random person utan förvarning? Eller vad? Jag fattar inte.

Expressen vill att läsarna ska betala för att få veta om ens röda ögon är tecken på en farlig sjukdom som dessutom kan göra en blind. Alltså, så här i semestertider är väl nästan allas ögon aningen rödsprängda? Så himla lämpligt att skrämma skiten ur folk då.

Samma tidning skriver också att Alliansen ”jobbsågar” regeringen. Kan man ju fundera på ett bra tag vad det ordet betyder…

Och Björn Ranelid har en ”ny kärlekskarriär”. Vill jag veta vad det innebär? Verkligen inte. Men det finns säkert folk som gör tummen upp. Smaken är, som baken, delad.

Varför jag inte gillar Rickard Olsson? Är det nåt jag har svårt för så är det självgoda typer. Särskilt de som redan har ett övertag och rackar ner på andra. Som Olsson gör i sin frågesport. Så fort någon svarar fel rättar han dem, oftast med ett hånleende och en överlägsen ton som signalerar ”äruheltjävladumihuvet”. Ogillar. Att han sedan ser ut som en armhåla gör inte saken bättre. Inte i mina ögon i alla fall.

En rakning skulle inte skada



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.