Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

tisdag 1 mars 2016

Mörkrädd



New York, poppis på Instagrams topplista.
Varifrån uttrycket "Vatten på sin kvarn" kommer har jag inte lyckats hitta, men det borde väl ha något att göra med att när vattnet i ån som driver mjölnarens kvarn stiger och flyter snabbare, går kvarnen snabbare och han kan producera mer mjöl? Fast generellt används väl uttrycket mer som synonym till ”vad var det jag sa”? Alltså mer negativt än positivt.

Alla som muttrat över alla turer, fiffel och lögner kring Abeba Aregawi har nu fått en störtflod på sina kvarnar. Inte nog med att hon ljugit om sitt äktenskap, nu har pressen snokat reda på att beslutet om hennes svenska medborgarskap är grundat på rena falsarier. Som grädde på moset visar det sig nu att människan sprungit dopad. Och kända friidrottare mumlar saker som ”besviken”, ”trist” och "förvånad" och annat lamt. Det är rent ÅTHELVETEFÖRJÄVLIGT. Om ni frågar mig. Stänga av henne från idrotten kan man göra, men annullera medborgarskapet går inte. Inte ens om det beviljats på felaktiga grunder. Mesiga Sverige.

Kvällspressen är aningen tuffare i sina uttalanden. Eller vad sägs om Sverige står i skit upp till armbågarna. Eller Sjukt är bara förnamnet. Eller Tre blågula medaljer känns plötsligt extremt smutsiga. Ord och inga visor.

Kvinnan som gick bärsärk under tre dagar i Osby förra året har dömts till rättspsykiatrisk vård. Hon röjde på Coop och Systembolaget och var inne i nån annan affär och snattade. Hotat personal hade hon gjort också. Med en nagelsax. Vilket trauma. Om man nu ska ironisera över detta. Ja alltså inte över kvinnan. Hon är uppenbart sjuk. Men över kvällspressen.

Där får man för övrigt allehanda tips. Dagens stora scoop gäller alla som knarkar nässpray. Av nätundersökningen att döma är det två av tre svenskar som gör det. Alltså. På riktigt? Jag som är utrustad med en kran som svårligen går att dra in luft genom, blir nästan glad när jag är förkyld och kan andas som vanligt folk under några dagar tack vare sprayen. Men efter en vecka är det tillbaka till det vanliga täppta läget igen. Man vill ju inte förstöra lukt- och smaksinnet och dessutom fucka upp kroppens produktion av noradrenalin. Men det finns tydligen de som vill det. Och det där med att nässpray kan minska fetma (stor nyhet för ett tag sen) gällde inte Otrivin och liknande. Det var helt andra sprayer.

New York, London och Paris är de vanligaste städerna på Instagram.
Jag undrade just.

Och alla som har Telenorabonnemang borde avhålla sig från att skicka sms till dess operatören har åtgärdat problemen med att de skickas till fel mottagare. Eller så skickar man hat-sms till folk man ogillar och skyller på Telenor sen när chefen/svärmor/exet blir förbannad.

Gamla 20- och 50-kronorssedlar blir ogiltiga den 30 juni (ja, även 1000-lapparna, men några såna dräller det inte av i min plånka). Då undrar jag bara varför affärer envisas med att ha dem i omlopp. Borde de inte lämna alla de där gamla nötta sedlarna till banken när de skickar in dagskassan? Jag vill ha växel i form av nya, fräscha sedlar.

I Makedonien nöjer man sig inte med att sätta upp stängsel för att inte krigsflyktingar ska ta sig in i landet. Nu skjuter man på människorna med tårgas också. Man kan bli mörkrädd för mindre.

Mörkrädd blir man också av cirkus Trump. Hur är det bara möjligt att så många tycker att han vore en lämplig president? Lynnig, oförskämd och med åsikter som hör hemma i forntiden. Jag håller med Wolfgang Hansson i Aftonbladet: Tänk om en Trump i Vita huset skulle vara lika impulsiv, fördomsfull, vildsint och okunnig som den vi möter i valrörelsen?
Jaa.
Tänk om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.