Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 7 oktober 2016

Ansvar


Trist ord. Ansvar. Och himla fel använt så många gånger blir det ännu tristare. NN tog på sig ansvaret för bombdådet. Ja jag vet att jag tjatar. Men det stör mig så in i h-vete.

Men trots det. Ansvar verkar folk annars inte vara så himla pigga på att ta. Nån hög boss som blir påkommen med bestickning eller nåt annat fiffel. Tar sitt ansvar och avgår. Vad är det för himla ansvar? Vore väl mer rakryggat att stanna kvar och reda ut skiten och stå för vad man har gjort? Va?

Lyxfällan på TV3. Man undrar ju hur många flatpall det finns. Som tycks ha sovit på varenda mattelektion sedan andra klass. Typ. Man har X antal kronor i plånboken men vill handla för XX kronor. Nej men se det går inte. Då får man köpa X ena månaden och X andra månaden. Fast så funkar det inte idag. I stället finns alternativen 1) skita i att betala räkningar 2) ta sms-lån 3) låna från svärföräldrar, päron eller kompisar. Eller, som i de flesta fallen på TV, alla tre alternativen. Paret i gårdagens program såg inte ens bekymrade ut. Inte förrän programledarna påpekade att de inte verkade fatta allvaret. Då lyckades de klämma fram några krokodiltårar, mest för att sånt gör sig bra i rutan. Suck.

På den mindre allvarliga skalan av brist på ansvar finns:
Viktökning ”Jag fattar inte varför jag går upp i vikt, jag äter ju bara sallad varenda lunch” (och en tårtbit på eftermiddan och pizza till middag…).
En minskad vänkrets ”Jag fattar inte varför alla är emot mig” (kan bero på att du är ett ärsle kanske?).
Ingen extra löneförhöjning ”Jag som gör ett så bra jobb” (tycker ingen annan eftersom du går runt och pratar skit halva dagarna, är ”sjuk” efter varje semester och fikar en halvtimme både för- och eftermiddag).
Få sparken "Jag som är den bästa chef dom har haft" (fast hela personalen tycker tvärtom).
Allt är alltid alla andras fel. Aldrig ens eget. Så inibomben tröttsamt.

Rättegången mot 33-åringen som erkänt att han slagit sin flickvän sönder och samman så hon till sist dog, pågår just nu i Solna tingsrätt. Han verkar inte heller ha någon lust att ta ansvar för vad han gjort, även om han är av motsatt uppfattning. Han ringde ju faktiskt efter ambulans. Och la kvinnan i framstupa sidoläge. Efter att ha slagit och sparkat henne upprepade gånger. Man kan bli mörkrädd för mindre.

Löfven pratar ofta om att ta ansvar. Han säger att regeringen ska göra det. Ta ansvar. För en massa saker. Och vad händer? Inte ett jota. Just nu är alla upptagna med att tjafsa om vem som vill regera med vem efter nästa val. Hallå! Det är TVÅ ÅR till nästa val. Hur vore det om regeringen skulle ta och ägna sig åt att regera i stället? Ägna sig åt inrikes viktiga frågor, nu när den så himlans viktiga platsen i FNs säkerhetsråd är grejad.

Ericssons ordförande Leif Johansson ”bryter” skriver Expressen. Bryter? Vad? …ihop eller? …med sin älskarinna eller? …bröd med några hemlösa?
Nä tystnaden var det visst det gällde. Det var på tiden. Det är nästan tre månader sedan han sparkade Ericssons vd utan att det finns någon ny på gång. Och hela Kumla går åt helvete så det är väl läge att presentera nån plan? Va?

Fegast i klassen ”Vi som vägrar ta ansvar” är kanske ändå fotbollsspelaren Valencia. Han har struntat i att betala underhåll till sin fru och när polisen kom till en match och skulle hämta honom, fejkade han en skada och blev utburen på bår och därefter ivägkörd i ambulans. Snopet för honom att hela snutskocken följde efter honom. Tomte.

Nä men man kanske skulle ta sig en fylla? Det lär vara ett utmärkt skäl att slippa ta ansvar. Till exempel om man våldtar någon. Eller begår något annat brott under rusets inverkan. Helt sjukt. Men det finns en sång som passar till. Förvånad? Någon? Att jag kommer på en sång till något som jag hör eller läser? Nä, jag tänkte väl.

Dom som är nyktra har ingenting roligt
Dom har bara ansvar och alls inget tjolitt-
alej fadderulla
men vi som är fulla
vi har bara kul nästan jämt.

Melodi: Du är den ende


Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.