Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 11 maj 2012

"Du svärde!"

Otäckingar som kan ta över trädgården om man inte passar sig.

Läser i dagens DN att det är vanligt med sexuella trakasserier i skolorna och att man skriker könsord åt varandra. Trakasserierna fanns redan på min tid. Det var därför ingen tjej ville gå klädd i kjol. Och det hände mer än en gång att killarna klämde tjejerna på brösten, lite i förbifarten så där. På den fronten har det uppenbarligen inte hänt ett jota.
Däremot fick man inte svära i klassrummet. Och om jag minns rätt sa skolvärdinnan till om man var ful i mun på rasten. Glåporden från rökrutan var det däremot ingen som gjorde något åt. Lärarna satt inomhus och hukade redan på den tiden.
Att någon skrek könsord hörde däremot till de absoluta undantagen. Numera är det så vanligt att ingen reagerar. "Vi använder en hel del könsord i klassen" säger en intervjuad 19-åring "men de sägs mer lättsamt". Alltså. Allvarligt. Hur kan man skrika könsord till någon på ett lättsamt sätt?
Hjälp.

Pär Nuder försvarar sig i dagens tidning och säger att han bara har följt regelverket när han tagit ut statsrådspension och trots mångmiljonvinster i sitt bolag inte givit sig själv någon lön. Förvisso ett skevt regelverk men borde inte bolaget kunna betala lön om det drar in 14,1 miljoner kronor? Va?
Sen säger Nuder att han inte ligger skattebetalarna till last eftersom hans bolag har betalat 3,5 miljoner kronor i bolagsskatt. Vad hade det med saken att göra? Liksom.
Får han pension som han inte skulle fått om han tagit ut lön i sitt bolag (vilket tydligen är bra skatteplanering att inte göra) är det väl en belastning eftersom pensionen bekostas av våra skattepengar?
Lilla gubben. Nu får du allt tänka om där.

Den norske terroristens ena advokat träffades av en sko i rättssalen. Skon kastades mot terroristen men missade målet. Expressen skriver att han är "oberörd av skoattacken". Varför skulle han inte vara det? Han är ju oberörd av i princip allting. "Försöker visa upp en sansad sida för att bli betraktad som mentalt frisk." Eller hur.

Forskare har kommit fram till att det japanska folket håller på att dö ut och ringer i varningsklockor. Om tusen år räknar man med att den japanska befolkningen ska vara ett minne blott. Hjälp så rädd jag blev. Tusen år.

Kikki Danielsson fyller 60 år idag. Oj, tänkte jag då, är hon bara fem år äldre än jag? Det trodde jag inte.

Sen var jag ju bara tvungen att kolla Let's Dance i går efter skriverierna i tidningarna. Varför är Marcus Schenkenberg fortfarande kvar? Jag har sett vandrande pinnar som är mer graciösa än han.
Och i pappers-Expressen kan man läsa om Camilla Henemarks "nya superkropp". Nej, jag köpte inte tidningen.

Ali 13 år fick ena benet bortskjutet av en nyårsraket, skriver Aftonbladet. De skriver också att han förlorade 10 liter blod. Jag undrar fortfarande varifrån jag fått uppgiften att alla människor har ungefär 4 liter blod.

Mutåtalet i min nygamla hemstad. Solnas sparkade stadsdirektör har bevisligen tagit emot mutor men eftersom det inte går att bevisa att någon har givit honom mutorna blir han friad på flera punkter. De fem andra åtalade frias helt. Precis som i Göteborg. Det gäller att fiffla utan att lämna några bevis efter sig. Skäms, säger jag bara.

Flera medier är upprörda över hur Lundin Oil hanterade kritiken vid gårdagens bolagsstämma. Att inte låta aktieägarna få framföra kritik vid detta enda årliga tillfälle är faktiskt fula fasoner. Fula i mun var de tydligen också. Men det framgår inte om de använde könsord på ett lättsamt sätt.

KD vill skippa tvånget på pappaledighet och tycker att föräldrarna själva ska få bestämma vem som ska vara hemma med barnen och hur länge. Ganska många skulle nog vilja ha det som Victoria och Daniel. Han har ett (1) uppdrag under hela maj månad, resten av tiden är han ledig. Utan löneavdrag får man förmoda. Bygger fritidshus på Öland gör de också. Med pool och carport. Dessutom har de fått dispens från strandskyddet. Och alla handlingar i ärendet är hemligstämplade.
Förvånad, någon?

Polisens "nya vapen" ska få stopp på fartdårar genom att slå ut all elektronik i bilen. Vapnet kan vara farligt "om bovarna får tag i det" skriver Aftonbladet. Är inte alla vapen farliga i fel händer? Va?

Och nu började det förbenade regnandet igen. Typiskt. Jag ska klippa gräsmattan i kväll.
Jag SKA klippa gräsmattan i kväll.
Eller?







2 kommentarer:

  1. Lustigt, satt precis och tänkte på det där med trakasserier efter att ha sett Låt den rätte komma in (amerikanska versionen, rekommenderas!). Att barn måste vara de enda i samhället som är näst intill rättslösa (så känns det i alla fall). Det tycker jag är sjukt konstigt. Samtidigt har vi någon sorts pågående grej där man ska tillåta barn att göra mycket mer (dumheter) än tidigare. Do the math, det skulle kunna gå åt helvete...

    Kocko Danielsson ÄGER! Vad skulle vi ha att garva åt utan henne?

    SvaraRadera
  2. Men eller hur!
    Barnens fria rätt att bära sig åt hur f-n som helst. Galet.
    Nja, vampyrbok - det räckte med att läsa den för att jag skulle få mardrömmar. Men bra var den!

    Danielsson och några fler. Ja - vad vore skvallervärlden utan dessa sköna juveler?

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.